Cookiens død – slik påvirker det deg som annonsør

I de senere årene har grepet strammet seg rundt bruken av persondata. Om du tenker dette er positivt eller negativt, avhenger av hvordan du bruker internett. Uansett hva du måtte føle, så kommer vi ikke unna at stalker-markedsføringens epoke straks er over.

Apple er allerede i full gang og i løpet av 2021 skal også Google`s chrome kutte ut tredjeparts data, eller cookies som de også er kjent under. Det er når Google`s endringer trer i kraft, at markedsførere verden over virkelig vil merke et kraftig slag om de ikke endrer sin annonse strategi. Ønsker du at din bedrift skal skal nyte godt av markedsføring i fremtiden, er det på høy tid å ta grep. Vi forteller deg hvordan!

Kreativitet + teknologi = fremtiden

Det er ingen tvil om at fjerning av tredjepartsdata vil skape hodebry for mange markedsførere fremover. Vi må tenke nytt og bruke dataen på en annen måte enn mange tidligere har gjort. Fortvil ikke, for med kreative hoder og enorme teknologiske muligheter, skulle det bare mangle at vi ikke fant nye løsninger for fremtidig markedsføring. Det som da gjenstår er evnen til endring. Endring i hvordan vi tenker rundt markedsføring og ikke minst evnen til å oppdage hvilke fantastiske mulighetene som allerede ligger der og de som kommer.

Anstendig markedsføring

De fleste markedsførere er opptatt av å kunne målrette annonsene sine. Heldigvis vet vi nå at vi ikke trenger en haug med persondata for å gjøre dette. Faktisk viser flere studier til både dobling av synligheten og vesentlig bedre treffprosent ved kontekstuell annonsering kontra tradisjonell programmatisk.

Kontekstuell markedsføring er anstendig markedsføring. En type markedsføring som ivaretar alle parter. Når synligheten dobles og treffprosentene er høy, er det ingen tvil om at du som annonsør blir godt ivaretatt. I tillegg beskytter du det viktigste for din bedrift, nemlig kunden. Ved å annonsere kontekstuelt, sørger du for å presentere budskapet ditt i rett kontekst til rett tid. Da vil annonsen oppleves både relevant og positivt og ikke som støy. Helt uten bruk av persondata!

På den måten slipper kunden å føle at du forfølger de overalt hvor de befinner seg. En ting er sikkert, ingen liker tanken på å bli forfulgt. En slik forfølgelse kan i verste fall være med på å skade merkevaren din. Så her gjelder det å trå respektfullt og varsomt.

I Kobler tar vi personvern på alvor. Vi tror på anstendig markedsføring og heier på individets rett til privatliv. Hos oss kan du være trygg på at du annonserer målrettet med anstendighet og med full transparens gjennom hele plattformen.

Transparens gir trygghet og kontroll

Ved å kutte ut tredjepartsdata kan vi alle glede oss over mer transparens og åpenhet. For det er ikke bare kundene som fortjener transparens, det gjør også annonsørene. Vi trenger å vite hva som skjer i annonseplattformen, hvilke annonserer befinner seg hvor, når treffer de og i hvilken setting ble de vist.

Det er først når du sitter med denne innsikten, at du faktisk har full kontroll. Derfor er en transparent annonseplattform helt essensielt for å lykkes.

Optimal annonse plassering

Forskning viser at vi scroller lynraskt i vei på enhver forside på jakt etter innganger til den informasjon vi ønsker. Så hvorfor legge annonse-pengene her når du kan målrette direkte inn på artikkel med relevant budskap?


Kobler-plattformen sørger for at ingen av dine annonser havner på en forside. Alle annonser plasseres der hvor synligheten er størst, nemlig en artikkel med relevant kontekst til annonsen. For vi vet at når en leser har funnet informasjonen de var på jakt etter, da blir artikkelen lest og annonsen synlig.

Hver gang en artikkelside blir lastet, blir annonsen også vist i sin helhet, på den måten blir den også værende lengre i skjermbilde. Dette gir annonsøren økt effekt for hver eneste annonseeksponering. For mottaker vil annonsen oppleves svært relevant ettersom den vil naturlig flyte med innholdet i artikkelen.

Vi håper du har blitt inspirert til å se lyst på fremtiden uten tredjepartsdata og er klar til å ta de grep som trengs for å henge med på utviklingen. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende samtale om hvordan du kan ta i bruk kontekstuell annonsering som en del av din mediemix.

Mer om Kontekstuell markedsføring.