Markedsføring - en ferskvare!
Vi nærmer oss slutten av nok et år. Hva kan vi lære av dette året som vil være nyttig for det neste? Vi tar et tilbakeblikk og ser på hvilken form av dagens markedsføring som vil ha av betydning for kommende år.
At 2020 ble et år snudd på hodet for de fleste, er det liten tvil om. Nå er vi i ferd med å forlate 2021 med en “ny normal”, en hverdag som fortsatt ikke er helt forutsigbar, men som vi etterhvert har lært oss å leve med.
Endringene og den nye “normalen” handler ikke bare om en pandemi, den handler også om en av de største endringene i bransjen vår etter den store digitaliseringen! Fra å utforske de enorme mulighetene man har med innsamlet data, er vi nå opptatt av å regulere bruken og eierskapet.
Les om hvordan vi i Kobler kontinuerlig jobber med sikkerhet i alt vi gjør.
Endringer av loven om personvern
I Kobler er vi genuint opptatt av personvern, som er også selve kjernen i vår virksomhet. Dette er noe som har blitt lagt merke til langt utenfor Norges grenser. I november ble Erik Bugge, gründer og CEO i Kobler, invitert til Europa parlamentet for å holde et innlegg og delta i debattpanel om personvern og markedsføring. Konferansen i Brussel ble sendt live og vekket stor interesse verden over.
Etter konferansen, ble Erik nok en gang invitert til Brussel. Denne gangen med et ønske om å presentere Kobler’s syn på utfordringer og mulige løsninger rundt personvern, for beslutningstagere av digital lovgivning innen det Europeiske parlamentet. At vi gis muligheten til å bidra med vårt syn til endring av loven for personvern som vil påvirke hele Europa, er en stor seier! Ikke bare for oss i Kobler, men for alle som er opptatt av å verne om menneskets rett til privatliv.
Bare så det er sagt, vi er i denne bransjen fordi vi elsker både reklame og markedsføring! Det vi ønsker er at andre utenfor bransjen, altså mottaker, også skal elske de herlige annonsene og spennende konseptene som produseres! For å få til dette, må vi gi de en skikkelig go’følelse! Fortiden har lært oss at intelligent markedsføring ikke handler om å forfølge potensielle kunder. Vi trenger å være tilstede der kunden er, når de trenger oss. De må få følelsen av at annonsen er relevant og nyttig - ikke påtrengende og forfølgende!
I Metrobranding har de fokus på å vekke følelser i sin markedsføring, gjennom å skape de rette assosiasjonene til merkevaren. For som Maren Merakerås i Metrobranding så godt sier, handler det om hvordan du formidler et budskap du ønsker at forbrukerne skal sitte igjen med.
Les hele innlegget og bli inspirert av Maren!
Viewability - fremtidens måleparameter?
Vi vet med sikkerhet at å annonsere kontekstuelt ikke bare gir deg mulighet til å spyd spisse inn mot målgruppen din med høy presisjon, uten bruk av persondata. Vi vet også at det gir enormt gode viewability tall! Med Kobler-plattformen, vet du i tillegg med sikkerhet hvor annonsene dine blir plassert, i motsetning til tradisjonell programmatisk hvor mange av annonsene forsvinner i et “sort hull” du ikke kan gjøre rede for.
Å sette fokus på relevans og synlighet blir aldri feil! Vi ser en klar endring i brukeradferden, kunder er ikke lenger like hissige på å klikke på annonser, viktigst er oppmerksomheten og tiden de faktisk bruker på annonsen.
Gikk du glipp av vår gjesteblogger Ibrahim El Kadi fra Widerøe?
Han forteller i sitt innlegg hvordan de endret sin markedsføringsstrategi fra å fokusere mest på taktiske kampanjer, til å legge fokuset på branding ved å la Widerøe vokse i folks hjerter gjennom inspirasjon til å reise. Les Ibrahims historie og bli inspirert!
Video i banner - en sikker vinner
Annonser i kontekst er aldri feil! Men skal du virkelig fange oppmerksomhet, bør du sterkt vurdere video i banner! Ingenting fanger oppmerksomhet mer en bevegelse. Det ligger i vår natur at vi trekkes mot enhver bevegelse innen synsfeltet. Med enormt gode resultater for vanlige kontekstuelle annonser, kan du forvente deg skyhøye viewability tall for video i banner.
I 2021 har det vært trangt om plassen på både lineær TV og online video. Mye tyder på at dette også vil fortsette i 2022 med de påfølgende prisjusteringene. Dette er grunnen til at vi har satt ekstra fokus på å formidle de gode mulighetene til video i banner. Tall vi har fra SeenThis viser at average view time øker med 24% når video plasseres i kontekst gjennom Kobler, sammenlignet med run on network.
Vi har gjennomført en test med Tine, som viste at likingen økte med hele 84% i forhold til benchmark bestående av ca 70 tester av vanlige display annonser.
Vi vil hevde at du effektivt kan bygge merkevaren din gjennom video in banner i kontekst som et supplement til andre aktiviteter hvor levende bilder er viktig.
Du trenger ikke enorme budsjetter for å sette i gang! I likhet med ordinære annonser, kan også video i banner lages på lavbudsjett. Bare husk at alt materiell, både tekst og bilde, bør ha høy kvalitet! Ikke forhast deg, tenk konsept, budskap, kontraster og relevans! Det finnes nok av annonser uten kvalitet, det gir sjelden et positivt utfall. Har du ikke kompetansen selv, finnes det nok av flinke folk i bransjen!
Video i kontekst åpner opp for spennende muligheter som kan gi fantastiske resultater gjort på rett måte. Har du spørsmål til muligheter med video i banner, så ta kontakt med oss!
Perfekt timing med “always on”!
Dagens digitale landskap gir oss enorme muligheter vi tidligere bare kunne drømme om! Fra å måtte planlegge alt i forhold til sesong og begivenheter, kan vi nå uten pause enkelt være tilstede i mediebildet til enhver tid. Og det bør du, ihvertfall om du ønsker at kunden skal ha din merkevare i tankene når de er klare for å handle.
Til tross for at man kan forutse mye, kan man ikke alltid forutse alt, som når temaer plutselig dukker opp i mediebilde. Har du derimot en kontinuerlig pågående kampanje, enten det er en branding eller taktisk, er du garantert på plass i sekundet en artikkel publiseres som passer med ditt kontekstuelle budskap. Med “always on”-kampanjer, regulerer Kobler-plattformen budsjettet slik at du bruker budsjettet ditt der relevansen er høyest, til riktig tid og sted.
Ikke bare bruker du budsjettet ditt optimalt, når du over tid annonserer kontekstuelt på relevante saker for din målgruppe, vil du legge til rette og bygge et tillitsforhold som gjør valget til kunden enkelt den dagen de er i kjøpsmodus. Med “always on”, kan du fokusere på å bygge opp og skape et solid tillits forhold til kundene dine.
Når du benytter enhver anledning til å være høyrelevant på aktuelle steder, er du garantert å nå målgruppen uansett hvilken tid av året du annonserer. Med “always on”-kampanjer skaper du ikke bare en god og kontinuerlig tilstedeværelse, du sparer også tid og penger.
Husk, markedsføring er ferskvare!
Vær aktuell og vær til stede - alltid :)
Ønsker du å vite mer om mulighetene til always on for 2022?
Ta kontakt med oss!
Da gjenstår det bare å ønske alle en riktig god jul og et produktiv, spennende nytt år!
Vi matcher annonser til
rett kontekst
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med en av våre rådgivere.
- Head of Partnership
- kjellove@kobler.no
- +47 930 30 369