Why so serious?
I takt med økende konkurranse i flynæringen dukker det stadig opp nye «buzz-ord» som vi er avhengig av å forstå for å lykkes med markedsføringen. Ett av de er «cookie-døden» som har fått alle på tærne.
Før apokalypsen og samtidig som Google ser på alternative løsninger til tredjepartscookies, bygger virksomheter opp førstepartsdataen og er engstelige for post 2023. Hva gjør vi når vi må respektere personvern? Er det så ille som alle skal ha det til?
«For noen er vi hverdagen, for andre er vi eventyret»
For fire-fem år tilbake så markedsføringsmiksen i Widerøe annerledes ut hva den gjør i dag. Vi brukte store deler av budsjettet på taktisk markedsføring og gjorde relativt lite merkevarebyggende aktiviteter. I 2021 har Widerøe endret fokus og skal være flyselskapet som tør å ha det gøy med markedsføringen. Vi har tro på at Widerøe kan vokse i folks hjerter gjennom å inspirere til å reise, fremfor å mase om å kjøpe flybilletter. Det gjør vi først ved å relansere Widerøe med et nytt kommunikasjonskonsept: «For noen er vi hverdagen, for andre er vi eventyret». Vi oppfyller sommerferiedrømmen i Lofoten, men flyr deg også til ditt neste jobbseminar for faglig påfyll. Et godt kommunikasjonskonsept tar seg ikke ut alene og vi er avhengig av gode kreativer for å formidle budskapet vårt.
Ingen liker kjedelige annonser
Folk misliker plagsomme annonser og dårlig reklamer. Da hjelper det heller ikke å skru opp frekvensen eller å øke dekningen. Vi eksponeres for annonser hele tiden og dårlige annonser skaper irritasjoner. En annonse som i utgangspunktet skal skape oppmerksomhet og potensielt generere salg, ender med å gjøre det stikk motsatte. Hvem ønsker å lage annonser som jobber mot merkevaren? Har vi ikke allerede nok konkurrenter fra før av som stadig utfordrer markedsandelene våre?
Ha det gøy igjen!
Så, hvordan unngår vi kjedelige annonser? Vi tror at svaret på det er at man må ha det gøy i markedsføringsfaget. I Widerøe har vi det gøy når vi jobber med kreative ideer og konsepter. Enhver kampanje er en ny mulighet til å skape engasjement og påvirke potensielle kunder til å vurdere oss i kjøpsøyeblikket. Da er vi nødt til å gripe mulighetene vi får. Hos oss i Widerøe gjør vi dette gjennom kreativ tenkning og et annerledes visuelt uttrykk som skaper oppmerksomhet der ute. Og der er vi heldige som får stor drahjelp fra vårt reklamebyrå, Morgenstern, som vifter med tryllestaven hver gang vi briefer dem.
Man er på god vei med godt materiell, men like så viktig må vi nå ut med budskapet. Derfor er vi opptatt av å kontinuerlig evaluere hvilke kanaler vi bruker og se på måter vi kan optimalisere mediemiksen vår.
Et budskap står sterkere i riktig kontekst
Kanalmedier har forskjellige egenskaper. På lik måte som Facebook har gode segmenteringsmuligheter, gir Kobler oss muligheten til å koble budskap på kontekst. Widerøe ser verdien av å kunne levere et budskap i riktig kontekst, og det gjør at vi har begynt å skreddersy materiell i Kobler.
Vi vurderer dagsaktuelle nyheter opp mot merkevaren og vurderer om det er passende å kjøpe relaterte søkeord. For eksempel koblet vi kommunikasjonskonseptet vårt på søkeordet «norgesferie» og viste annonser med budskapet «Eventyret venter» for å skape reiselyst. Det er utrolig gøy, og vi ser at gjennomsnittlig lesetid på brukere som eksponeres for kontekstuelle annonser er 75 % høyere enn display-annonser.
Så, «why so serious»?
Resultatmarkedsføring er viktig og der har vi som bransje kommet ganske langt. Vi går antakeligvis noen skritt tilbake i 2023, men vi hopper også noen skritt frem på personvern. Det er kanskje ikke så ille som man skal ha det til. Fokuset bør rettes mot å lage gode annonser og å levere disse i riktig kontekst. Selv enkle annonser kan bli ganske effektive dersom de passer i riktig setting.
Så, mens Google jobber på spreng med å finne alternativer til tredjepartscookien, gjør Widerøe det samme før og etter 2023 – vi fokuserer på å lage kreativt innhold som sikrer at budskapet kommer frem i riktig kontekst. I hvert fall så langt det lar seg gjøre, og der har vi heldigvis Kobler.
Nysgjerrig på kontekstuell annonsering?
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med en av våre rådgivere.
- Nordic Key Account Manager
- josefine@kobler.no
- +47 934 56 430
- Sales Manager
- eirik@kobler.no
- +47 414 60 561