Du høster som du sår
Merkevarebygging har en tendens til å forsvinne i jakten på raske nettsalg. Det er å skyte seg selv i foten. Det du pløyer inn av innsats i «toppen av trakta», vil du enkelt kunne høste inn i form av salg senere.
Merkevarebygging handler om å vekke følelser. Hvordan skaper vi de rette assosiasjonene til merkevaren, og hvilke verktøy er mest effektive. Til syvende og sist handler det om hvordan vi formidler budskapet du ønsker at forbrukerne skal sitte igjen med.
Det er konverteringene som teller – eller?
I et ellers performancedrevet marked, glemmer vi fort merkevarebyggende aktiviteter i søken etter raske resultater og konverteringer. Merkevarebygging er summen av alle markedsaktivitetene man gjør, og det er viktig å tenke både langsiktig og helhetlig. Hvilke assosiasjoner er det vi ønsker at målgruppen skal ha til merkevaren? Og hvordan gir vi det merverdi, slik at de velger din merkevare fremfor konkurrentene?
Det er fort gjort å se seg «blind» på alle de taktiske performance-KPI-ene, men til syvende og sist handler det om å løfte blikket og se seg selv utenfra. Rett og slett investere i midler som måler merkevarestyrken, både kjennskap og kunnskap.
Mer enn bare en målgruppe
Når vi jobber helhetlig med våre kunder, er alt arbeidet vi gjør forankret i strategiske prosesser. Målgruppene vi skal nå, er definert i ulike personas, slik at vi vet på hvilken måte vi skal henvende oss til de ulike målgruppene, både i form av kreativt uttrykk og tekst. Det er viktig å huske på at de ulike målgruppene responderer ulikt på ulike budskap, og du må spisse budskapet tilpasset de ulike målgruppene.
Men hva skjer når cookies forsvinner?
Vil vi få utfordringer knyttet til segmentering av målgrupper? Ja, men dette skaper også grobunn for nye og bedre løsninger.
Dette er en utfordring for hele bransjen, og vi som jobber med digital markedsføring må tenke annerledes, spesielt med tanke på målretting av annonser. Spørsmålet blir da hvordan skal vi nå kunne drive merkevarebygging som skaper de riktige følelsene og assosiasjonene?
En av løsningene på problemet er kontekst!
Alle som jobber med digital markedsføring har over en lengre periode jobbet med å rigge seg for de utfordringene som er knyttet til en cookieløs verden.
En av løsningene som trekkes hyppig frem i denne debatten er kontekstuell markedsføring, som uavhengig av cookies gir deg muligheten til å plassere spisset budskap i riktig kontekst. Dette gjør at vi fortsatt kan knytte de rette assosiasjonene til din merkevare, og trigge ønsket reaksjon hos forbrukerne.
En undersøkelse som Kobler selv har gjort viser at 29 % flere liker annonsen godt når den er kontekstuelt plassert, og at 33 % flere blir mer positive til annonsøren etter å ha sett annonsen kontekstuelt plassert.
Å plassere riktig budskap i riktig type kontekst, vil kunne være med å vekke de riktige assosiasjonene til din merkevare, som igjen bidrar til merkevarebyggingen. Her handler det om å fremme budskapet på en kreativ måte, med lyder og bevegelser som gir mottakeren de riktige assosiasjonene, både gjennom display men også kontekstuelt gjennom nye kanaler som lyd.
Vi i Metro Branding har på flere av våre kampanjer sett svært gode resultater fra Kobler plattformen, både ift performance KPIer – men også hvordan brukerne som kommer fra kontekstuell markedsføring agerer inne på kundenes nettside. I tillegg er de svært behjelpelig med kampanjer og kundeservicen er upåklagelig.
Kobler matcher
innhold med
budskap
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med en av våre rådgivere.
- Senior Advisor
- livjorunn@kobler.no
- +47 982 03 172