Da er det ikke så rart at vi er ekstra glade i oktober - den nasjonale sikkerhetsmåneden.
Teknologi på alvor
Vi lever i en utrolig spennende tid hvor “alt” er mulig! Da tenker vi selvsagt på teknologien, den som gjør det umulige mulig. Men med dette enorme mulighetsrommet kommer også et stort ansvar! I vår teknologiske tidsalder utvikles nye løsninger med lynets hastighet og vi kan skape alt vi tidligere bare kunne drømme om! Dessverre er ikke alt vi skaper utelukkende positivt. Teknologien gjør oss også svært sårbare og utsatt for blant annet trakassering, hacking og ID tyveri. Dette er noe vi alle må ta på alvor!
Sikkerhet på agendaen
Gjennom EUs reglementer og GDPR-lovgivning, har vi alle blitt utfordret til å ta en grundigere sjekk og stille de ekstra spørsmålene som skal til for å sette fokus på sikkerhet. Det er ikke bare vi som enkeltmennesker som er utsatt, hele bedrifter varsler om hackerangrep og hele nasjoner har fått sikkerheten sin den siste tiden satt på prøve.
Grunnleggende i alle mennesker er at vi har behov for å føle oss trygge, både som privatpersoner, bedrifter og som nasjon. For sikkerhet handler om respekt for mennesket, men også respekt for den teknologien vi utvikler. Det handler ikke om å bremse utviklingen, men heller tenke klokt om en trygg og sikker fremtid for oss alle. På tide å ta kontroll!
Null kontroll i førersete
Google og Facebook er blant de som virkelig har tatt i bruk de mulighetene teknologien gir og skapt sitt eget univers. Til stor glede for mange og til hodebry for andre. For deres univers består ikke bare av en stjernehimmel full av fantastiske muligheter, den består også av noen sorte hull, hvor det du putter inn, forsvinner og gjør at du mister kontrollen.
Utfordringen er at vi trenger innsyn og kontroll for å kunne vite hva som faktisk skjer! Ikke bare overfor deg selv og mottaker, men også over merkevaren din. Når vi overlater styrespakene til andre, gjør vi oss selv sårbare.
Manglende kontroll og innsyn for bruker, har heldigvis skapt grobunn for andre aktører som ønsker å skape en tryggere verden. Det var nettopp dette som ble starten på vår reise og utviklingen av Kobler-plattformen. Vi ønsket å gi et trygt og fullverdig alternativ til annonsører og markedsførere.
En trygghet blant det utrygge
Med sikkerhet og transparens som grunnpilarer, satte vi igang med utviklingen. Resultatet ble en annonseplattform som er 100% transparent, fullstendig trygg og helt uten bruk av persondata, uten at det går på bekostning av resultatet. Faktisk viser en undersøkelse gjennomført av Kobler, Anfor og YouGov at du får opp til 750% økt effekt med kontekstuell annonsering!
100% transparens
Med 100% transparent mener vi innsynet du har i alle deler av plattformen. Hos oss finnes ingen “sorte hull”. Det du legger inn av annonser kan du følge hele veien fra start til slutt. Du vil alltid vite hvor, når og på hvilken måte dine annonser treffer. Som en ekstra bonus gir vi deg skjermdumper, så du kan se hvor godt annonsene dine står til innholdet, også de som havner bak en betalingsmur.
100% trygt
Vi lover deg en fullstendig trygg annonsering! Både for deg som annonsør, for dine mottakere og ikke minst sørger vi for at du trygger din merkevare mot å havne på steder med innhold du ikke ønsker å assosieres med.
0% bruk av persondata
Vi bruker ingen persondata i vår annonseplattform. Med kontekstuell annonsering har man rett og slett ikke behov for å forfølge folk for å få full effekt. Når man annonserer kontekstuelt, er man kun opptatt av interessen til de du ønsker å nå. For logisk nok spiller det ingen rolle om du er mann, kvinne, 20 eller 50 år om du er opptatt av motorsykler! En annonse på MC-klær plassert inn på en artikkel om motorsykler, vil derfor garantert treffe målgruppen fordi den er av høy relevans for leseren.
Riktig kontekst på trygge redaksjonelle nettsteder
Vi stiller høye krav til våre samarbeidspartnere i de redaksjonelle miljøene. I dag gjelder det over 65 nettaviser på tvers av Aller, Schibsted, Amedia, Egmont, Bonnier, Polaris, TV2 m.fl. – i Norge og Sverige. Dette gir våre kunder en garanti for kun å havne på trygge redaksjonelle nettsteder, der publisisten ikke finansierer spredning av falske nyheter. Eksempler på dette kan være falske covid/vaksine-nyheter eller innhold som påvirker politiske valg.
Trender og nye regler peker tydelig mot en tryggere fremtid
Det er ingen tvil om at innsatsen som hittil er lagt ned i form av bevisstgjøringen rundt temaene; teknologi og sikkerhet, har båret frukter. Og med myndighetene med på laget, gir det en ekstra tyngde som påvirker oss alle i høy grad. I disse dager jobber blant annet EU med å tydeliggjøre regler og et forbud mot omfattende kommersiell overvåkning, i forbindelse med regulering av “Digital Service Act”. Det norske Forbrukerrådet støtter dette fullt ut og ber videre om et forbud mot reklame, basert på sporing og profilering.
Men, jobben er langt fra over, vi må hele tiden være på vakt og fortsette med å utvikle trygge teknologiske løsninger. Vi i Kobler er stolte av å være en del av denne spennende reisen og som vi håper kan inspirere, oppfordre og ikke minst utfordre andre til å ta en aktiv del i.
Er du nysgjerrig på hva du kan gjøre for en tryggere fremtid?
Nøl ikke med å ta kontakt!
Nysgjerrig på kontekstuell annonsering?
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med en av våre rådgivere.
- Senior Advisor
- livjorunn@kobler.no
- +47 982 03 172