Start gode vaner - kutt ut de dårlige
Det er spesielt fem nyttårsforsetter som stadig går igjen år etter år. De handler om å starte gode vaner og kutte ut de dårlige. For deg som annonsør kan det bety svært gode plasseringer! Vi forteller deg hvordan.
Innen de fem kategoriene finnes det utallige muligheter om du velger å annonsere kontekstuelt! I denne artikkelen ser vi nærmere på de fem områdene og hvilke muligheter disse gir for ulike bransjer.
Sparing:
Sparing er en av de som troner øverst på listen over nyttårsforsetter. Dette er også et tema som gir svært gode muligheter for annonsører som banker, aksjebanker, spare-apper og andre tjenester innen personlig finans, til relevant synlighet.
Det som er viktig å huske på for andre aktører, er at sparing handler ikke bare om økonomi, det handler også om drømmer! Alt det man ønsker å spare til, som reiser, konserter og ikke minst alle de andre sosiale opplevelsene vi gleder oss til så snart pandemien er historie. Andre ting vi også ofte drømmer om er ny bolig, nytt kjøkken/bad, en hytte eller kanskje en ny bil?!
Alt dette er tematikk det skrives mye om i de store redaksjonelle mediene på denne tiden av året, og gir mulighet til mye god kontekst for veldig mange bransjer!
Trening:
Et annet nyttårsforsett som ligger godt opp i toppen av ønsker for det nye året, er trening! I år som i fjor og ja, stort sett alle tidligere år, ser mange på det nye året som nok en unik mulighet til å sette i gang med trening. Med høye ambisjoner, leses det side opp og side ned om ulike treningsformer og om hvordan man raskest kan nå målet. Her finnes det store muligheter for gode relevante plasseringer for både treningssentre, ulike sportskjeder, friluftsutstyr butikker og annet som er sesongaktuelt.
For mange er dette kanskje ganske åpenbart, så la oss dykke litt mer ned i temaet “trening” å se på hvilke andre annonsemuligheter som finnes.
Skal du annonsere for produkter eller aktiviteter innen sport, friluft eller mosjon, finnes flere andre kontekster du kan benytte deg av. Ski- og alpinutstyr vil for eksempel egne seg godt i artikler om skidestinasjoner, gode værprognoser, puddersnø eller nypreppa løyper.
Et annet godt tips dersom du vil treffe målgruppen din for ullundertøy og friluftsklær, er å annonsere på artikler om hyttemarkedet, turtips, natur- og dyreliv. Skal du kjøre annonser for sportsdrikker, proteinpulver eller sportsbarer, kan du fint benytte deg av alle tipsene over!
Kosthold og vektnedgang:
I tillegg til trening, skrives det jevnt over mye om ulike type dietter, kostholdsråd og sunne oppskrifter. Dette er fine muligheter for alle aktører innen f.eks helsekost, dagligvare, vektreduksjonskurs, matleveringstjenester og matkasser.
Skal du promotere økologisk og kortreist sunn mat, finnes det her mange muligheter for god og relevant synlighet.
Promoter i tilpasset kontekst
Ulike helsekostprodukter er ofte siktet til ulike aldersgrupper. Den beste kontekstuelle effekten får du dersom ulike produkter i sortimentet promoteres i tilpasset kontekst.
Helsekost rettet mot eldre bør vises i artikler som leses av denne gruppen. Det kan dreie seg om alt fra pensjon, aktiviteter eller helsestoff for eldre, til kjendiser og Tv-program som er populære blant aldersgruppen.
Leve mer miljøvennlig:
Vi ønsker å bli mer miljøvennlige! Artikler innen bærekraft og miljø, er temaer det naturlig nok skrives mye om. Artikler som dette er perfekt for annonsører som skal promotere bærekraftige produkter som klær, kosmetikk og økologisk mat, i tillegg til miljøvennlige produkter og løsninger for hus og hytte. Elbil og annen miljøvennlig transport og ikke minst vil miljøorganisasjoner få en fin arena å snakke til sitt publikum.
Artikler om miljø og bærekraft er dessuten perfekt for enhver bedrift som ønsker å fremme sitt klimafokus. Her er mulighetene nesten uendelig. Relevansen kan være innen elbil-nyheter og batteriteknologi, CO2-håndtering, bærekraftige produkter, klima- og miljøpolitikk eller alternative energiløsninger. Og man kan i stor grad selv velge om man ønsker å vises i saker om klimaproblemer og klimaverstinger, eller positivt ladde saker som går mer på løsninger og fremskritt.
Hva som fungerer best kommer helt ann på budskapet, og er man usikker kan man alltids forsøke flere retninger og optimalisere etter den som presterer best.
Spise mer vegetarisk:
Artikler om vegetarisk mat er noe det som har blitt produsert mer og mer av de senere årene. Dette er den perfekte arenaen for dagligvarehandelen som kan benytte annonseplassen til å promotere sine utvalgte vegetariske og veganske alternativer, i tillegg ha tilbud på sitt utvalg av frukt og grønt.
Folk som leser om vegetarisk kosthold, er også mest sannsynlig opptatt av dyrevelferd og miljø, dette er derfor et naturlig sted å annonsere for enhver organisasjon som arbeider for nettopp disse temaene.
Vi håper du har blitt litt inspirert til å gå ut av boksen og tenke bredt i forhold til hvor din merkevare kan plasseres i kontekst.
Har du spørsmål eller trenger hjelp til å komme i gang, så nøl ikke med å ta kontakt med oss.
Ta gjerne en titt på andre tips fra CS-teamet nedenfor👇
Vi matcher annonser til
rett kontekst
Fikk du ikke svar på det du lurte på og trenger en hjelpende hånd? Kontakt vårt Customer Success-team!