Vi har tatt en prat med Digital Marketing Specialist Daniel Jensen i NetOnNet AB. Han jobber hands on med ulike DSP-platformer, deriblant Kobler. Vi ønsket å lære mer om hvordan han jobber og hva han mener er viktig å fokusere på fremover.
“Det er i forbindelse med at tredjeparts cookien forsvinner, at jeg tenker det kontekstuelle vil spille en stor rolle i hvordan vi vil arbeide med markedsføring fremover” starter Daniel.
Han var litt kjent med kontekstuell markedsføring, men forteller det var i et møte med Senior Advisor Johan Olsson at han ble mer nysgjerrig og interessert i å teste ut kontekstuell annonsering gjennom Kobler.
Hva tenker du om at tredjeparts dataen forsvinner?
Nå har vi jo ikke sluttet med det helt, men på et tidspunkt vil det jo forsvinne. Det vil bli vanskeligere og vanskeligere å følge opp og jeg tenker derfor at vi må fokusere på å bruke mer egen data og kontekstuell annonsering fremover.
Hva er grunnen til at dere valgte Kobler?
Jeg setter opp og administrerer alle kampanjer selv og liker at den er både enkel, smidig og intuitiv. Det er en stor fordel at jeg kan selv bestemme størrelsen på kampanjen og hvilket beløp jeg ønsker å legge inn, uavhengig om jeg vil annonsere for 20.000 eller 2 millioner. Jeg liker friheten til å selv kunne velge hva jeg ønsker og tenker er best for min kampanje. I tillegg er Kobler-plattformen transparent, noe som er vesentlig om man skal vite hva man betaler for av plasseringer.
Hva er viktigst for deg når du setter opp en kampanje?
Det første jeg ser etter er hva slags type innhold det er på artiklene vi ønsker å knytte oss til. Hvilke ord skal vi bruke og hvilke ord brukes i teksten.
Etter at kampanjene er satt opp, er det viktig å sjekke underveis og optimalisere ved å legge til søkeord eller ta bort de som ikke treffer slik man tenkte. Dette er noe jeg lærer mer og mer av. Her har jeg fått god hjelp av teamet i Kobler, som er hjelpsomme og passer på å kontinuerlig sjekke pågående kampanjer og komme med forslag til endringer og forbedringer.
Hvordan opplever du å jobbe med Content Target?
Jeg har jobbet tidligere med å matche søkeord mot ulike artikler, så kjenner godt til denne måten å jobbe på. Det oppleves naturlig å tenke på denne måten med sortering av ord som passer og ikke passer de plasseringene man ønsker på relevante artikler.
Hvilke kampanjer tenker du passer best kontekstuell?
Vi benytter kontekstuelt i primært til merkevarebyggende kampanjer. Dette har fungert veldig fint for oss, som for eksempel da vi hadde Weber grillkampanje i fjor sommer. Her fikk vi plasseringer direkte inn på høyrelevante artikler.
Hvilket fokus tenker du er viktig fremover?
“Rett produkt til rett pris, tilegne seg det nye som kommer og fortsette med å jobbe mot å være enda mer relevant. Være agile og kunne snu seg raskt om man trenger det.”, avslutter Daniel.
Ønsker du å vite mer om kontekstuell annonsering?
Nøl ikke med å ta kontakt med oss!
Vi matcher annonser til
rett kontekst
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring?
Ta kontakt med en av våre rådgivere.
- Senior Advisor
- livjorunn@kobler.no
- +47 982 03 172