Intervju med Per Scavenius fra Morgenstern
At Per Scavenius er opptatt av å skape kreative konsepter som gir stor oppmerksomhet for sine kunder, er det liten tvil om. Vi tok en prat med han for å høre mer om de kreative prosessene og hva han tenker om kontekstuell markedsføring.
“Vi er veldig fornøyd med Kobler,” forteller Per Scavenius i det vi går i gang med vår digitale prat. Per har lang fartstid innen mediebransjen og ble først kjent med Kobler da har var Markedssjef i Verisure.
“Jeg oppdaget plutselig at forsikringsselskapet “Homely” annonserte for rimeligere forsikring på en nyhetssak som omhandlet Verisure. Det var dårlig nytt for oss i Verisure som ikke ønsket å miste kunder til en konkurrent. Da jeg fant ut at Homely benyttet Kobler til plassering av sine annonser, tok jeg raskt en telefon til Josefine Aamot, seniorrådgiver i Kobler. Dette ble starten på vårt kundeforhold og som jeg senere tok med meg videre til Morgenstern,” forteller Per.
Per Scavenius jobber i dag som rådgiver i Morgenstern. Et reklamebyrå, kjent for sine kreative tjenester. Her tilbyr de kundene sine alt fra A til Å innen reklamebyråtjenester, i tillegg til medietjenester. På den måten får de også et mer helhetlig eierskap til kunden og deres prosesser.
“I tillegg til et godt kreativt konsept, mener vi mange har nytte av være relevant med medietjenester opp mot kontekst fordi det kan gi mer oppmerksomhet. Dette er grunnen til at vi gjerne anbefaler kontekstuell annonsering gjennom Kobler for enkelte av våre kunder,” fortsetter Per.
Han viser til kundene sine Widerøe, PowerOffice og Tomra, hvor alle har fått fine plasseringer og svært gode resultater med sine kampanjer.
Mental tilgjengelighet gjør at vi vinner kunder på lang sikt, samtidig ser vi at vi faktisk også vinner de på kort sikt! Ta for eksempel Widerøe, som etter at vi endret kampanjekonseptet nå er godt synlig i det norske markedet, hvor de også leverer sine tjenester. Ikke bare scorer de høyt på synlighet, de selger også flere billetter enn tidligere! Det at vi fokuserer på å bygge mental tilgjengelighet, gjør at sannsynligheten er stor for at kunder velger Widerøe neste gang de skal fly.
Hva er viktig for deg å fokusere på når du igangsetter en kampanje?
Vi fokuserer på å etablere et godt fundament som vi tilpasser og bygger ut videre for å spisse kampanjene. Å spisse kampanjer til å bli tidsaktuelle er en viktig del av jobben vår. Widerøe er et godt eksempel på dette. Hele kampanjekonseptet til Widerøe er å skape den “gode følelsen”. Denne bygget vi videre på til å bli en ren Bergens-kampanje. Her spisset vi ytterligere og plasserte annonsene direkte inn på artikler som omhandlet Erna Solbergs avgang som statsminister i høst.
Et annet eksempel er Power Office, som er en av våre nyeste kampanjer. Her laget vi en Power Office-tablett som lover å kurere regnskaps-hodepine og plasserte den kontekstuelt inn på alle artikler som omhandler alt innen regnskap. På den måten vet vi at vi treffer målgruppen til rett tid og sted!
Hvem tenker du kontekstuell annonsering passer best for?
Alle har nytte av være relevant opp mot kontekst, dette vil forsterke og gi annonsen enda mer oppmerksomhet. Med video i banner, som vi blant annet har produsert for Widerøe, ser vi at disse gir svært høy seertid. Vi er opptatt av at våre kunder skal være tilgjengelige når de er relevante, derfor anbefaler vi at de benytter Kobler til plassering av sine annonser.
Kreativitet plassert i rett kontekst, gir den absolutt beste kombinasjonen!
Nylig utviklet vi en kampanje for Tomra, hvor målet er å genere nye søknader på stillinger. Her tok vi utgangspunkt fra et merkevareperspektiv, ved å spille på plast i havet i ulike varianter. Plassert i kontekst, gir disse annonsene maksimal effekt.
Hvordan ser en fremtid uten cookies ut?
Jeg har tro på at fremtiden for å nå kunden innebærer kontekstuell annonsering. I tillegg mener jeg vi må finne nye løsninger for å kunne generer mer data vi eier selv. At dette kan være en utfordring sett fra et brukerperspektiv, forstår jeg godt, avslutter Per.
Takk til Per Scavenius og Morgenstern for nyttig innsikt og lærdom.
Vi ønsker lykke til med spennende bidrag til ANFO effekt hvor de forteller mer i dybden om sin fantastiske reise og effekten de har hatt med sine kunder i 2021!
Ønsker du å vite mer om kontekstuell annonsering?
Ta kontakt med oss!
Vi matcher annonser til
rett kontekst
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med en av våre rådgivere.
- Nordic Key Account Manager
- josefine@kobler.no
- +47 934 56 430