Avhengig av tematikk, kan man i ulik grad oppleve at det ikke er nok omtale, eller at det er vanskelig å finne den riktige kombinasjonen av ord som gir god kontekst.
For å lykkes med en god balanse mellom relevans og volum, har vi noen tips.
Ikke tenk for bokstavelig
Hvis du annonserer på forsikring behøver du ikke søke etter ordet forsikring, som gjerne gir få visninger. En annonse for husforsikring vil kunne fremme budskapet på en vel så god måte i artikler som viser nettopp hvorfor man skal ha en husforsikring. I kombinasjon med eiendom, hus leilighet o.l. kan du i et slikt tilfelle også søke på ord som drenering, vannlekkasjer, brannskader, rørskader, veggkre, muggsopp osv.
På den måten vil artikkelen illustrere problemet, og annonsen din tilby løsningen. Er det andre aktuelle saker i nyhetene som taler for ditt produkt eller tjeneste, så utnytt dette fremfor å søke på tjenesten eller produktet rent bokstavelig. Det kan være nyheter om konkurrenter, prisendinger i det aktuelle markedet, eller andre negative eller uønskede forhold som din annonsør løser eller svarer direkte på.
Sikre all omtale som nevner de viktigste søkeordene dine
Vi bruker som oftest minst to bokser med søkeord når vi lager en content target. Dette øker relevansgraden da minst ett ord fra hver boks må inngå i en artikkel for å inkluderes. Men enkelte ord i søket ditt kan likevel være såpass spesifikke at du ønsker å by på alt som nevner nettopp dette, uten bruk av støtteord.
Da er trikset å plassere dette ordet i begge boksene. I eksempelet nedenfor vil ordet klimarapport fungere som et selvstendig søkeord, og du vil by på alt som nevner dette ordet uten at de andre søkeordene er påkrevd.
Kjør lengre kampanjeperioder
Kontekstuelle kampanjer egner seg ikke alltid for korte perioder, fordi man aldri kan vite hva nyhetsbilde vil preges av i framtiden. Plutselig dukker noe opp som gjør din annonse høyaktuell. Og det er da du vil være på plass. Vi opplever av og til at kunder vil kaste seg på noe som oppstår i nyhetene fordi de ser mulighetene når sakene først er publisert. Men disse omtaletoppene vil ofte dale raskt ned igjen. Skal du sikre å være på plass med beste og mest effektive plasseringene, tenk langsiktig. Gjerne med et always on løp.
Bruk automatiske ordforslag som snart blir enda bedre.
En utviklet og forbedret tjeneste for søkeforslag er nå på trappene. Den vil gi deg tilpassede ordforslag etter hvilke behov for optimalisering på volum og relevans.
Vi matcher
annonser til
rett kontekst
Behøver du hjelp med å bredde ut, øke relevansen eller finne forslag på nye retninger, så er vi alltid glad for at du kontakter oss: cs@kobler.no