For veldig mange innebærer et nytt år et ønske om en eller annen endring, eller et ønske om at året skal bringe enda mer av det gode man har opplevd i foregående år. I Kobler-plattformen bruker vi Content Target når vi skal se på tidligere trender, et verdifullt verktøy når vi nå planlegger det nye året.
De fleste temaer trender til samme tid år etter år og er derfor enkle å forutse. Som for eksempel opprydding i egen økonomi, for vi ønsker å spare mer, reise mer (om verden tillater det!), i tillegg ønsker mange å gjennomgå en “bli ny”-forvandling for både kropp, sjel og ikke minst for huset. Et annet tema som garantert vil være høyt på prioringslisten er strømmen! Vi leste ikke mye om strøm i fjor før varslene om de nye strømprisene og vinterkulda satt i gang for fullt. Men, fra tidlig høst så vi en gradvis økning av antall leste artikler, før de skjøt i været mot årets siste måneder!
Nysgjerrig på kontekstuell annonsering? Ta kontakt med oss!
Strøm er et tema som ikke var fullt så gjeldende i starten av fjoråret, men som garantert vil være gjeldende godt inn i 2022. I det minste så lenge kulda holder seg!
Visste du at:
I Kobler-plattformen kan du få oversikt over alt som trender gjennom hele året. På den måten har vi mulighet til å legge et godt grunnlag for kampanjer i tiden som kommer.
Få nyttige tips til hvordan du kan bruke Content Target som måleverktøy.
Når vi ser nærmere på artikler forbundet med egen økonomi, viser det en gradvis økning av antall leste artikler fra sommer til godt over nytt år. Deretter kommer det en tydlig peak i mars/april som trolig skyldes tiden hvor vi mottar de store regningene. Hvilken tid på året vi leser om økonomi, er er ganske forutsigbar år etter år.
At temaer trender ulike deler av året, gir oss en god pekepinn på hvor vi må sette inn kruttet og når! Men, det betyr langt i fra at du ikke trenger å være tilstede resten av året! For som du ser av grafen over, leses det mye økonomi gjennom hele året. Dette gjelder for de aller fleste temaer og som er en av hovedgrunnene til at vi alltid anbefaler å være kontinuerlig tilstede.
Ønsker du å vite mulighetene med kontekstuell annonsering?
Ta kontakt med oss!
De fire viktigste områdene for 2022
I en artikkel vi skrev i desember ga vi et tilbakeblikk på året 2021 for å se nærmere på hva som vi mener er viktig å ta med seg videre inn i markeds-året 2022. Det var spesielt fire områder vi mente var viktig å bemerke seg deriblant viktigheten av å kontinuerlig være til stede med always on kampanjer, nye måte å måle suksess på, video i banner og sist men ikke minst personvern.
Always on - viktigheten med en kontinuerlig tilstedeværelse!
Med always on sikrer du din tilstedeværelse når det plutselig dukker opp artikler du burde være synlig på. I sekundet det publiseres høyrelevante artikler for din merkevare, sørger Kobler-plattformen at du er der på et blunk uten at du løfter en finger! Det eneste du trenger å gjøre er å sette opp kampanjen en gang, så lar du systemet gjøre resten av jobben for deg.
Kobler-plattformen fordeler ditt budsjett der det er mest hensiktsmessig og vil på den måten gjøre at du få maks ut av din kampanje og ikke minst mest for ditt kampanje budsjett. Med andre ord, kampanjen blir mer effektiv og koster mindre.Viewability
Helt siden starten av digital annonsering, har vi markedsførere vært “klikk”-fokuserte. Nå er det ikke slik at vi skal droppe dette fokuset helt, spesielt ikke dersom du er opptatt av raske salg! Er du derimot opptatt av å bygge tillit med en god og trygg merkevare som igjen fører til salget, bør du rette fokuset mot viewability.
Brukeradferden er stadig i endring, færre surfer uten mål og mening på jakt etter “hva som helst”. Nå vi nå surfer på nettet, er det gjerne med en konkret oppgave i tankene som skal løses. Da er fokuset til brukeren peilet inn på den spesielle oppgaven, som for eksempel et tema som trender nå; “Opprydding i økonomi”.
Når bruker leser en artikkel om personlig økonomi, vil kanskje ikke en annonse for “hageredskaper” være den mest aktuelle. For når vi er fokusert på èn ting, skal det mye til før vi hopper over og vier oppmerksomheten til noe helt annet.
Plasserer du derimot en kontekstuell annonse som har et økonomisk budskap fra for eksempel en bank på samme økonomi-artikkel, ja da sier det seg selv at du vil høyst sannsynligvis få godt med oppmerksomhet!
Å sette fokus på relevans og synlighet blir aldri feil!
Video i banner
Det at en annonse er relevant i forhold til det brukeren leser og er oppmerksom på i det øyeblikket de blir eksponert, er uten tvil en viktig parameter for å lykkes med markedsføring i 2022. Har du i tillegg bevegelse i annonsen i form av en video, øker synligheten med over 24% forutsatt at den er relevant i forhold til innholdet i artikkelen. Det er jo ganske innlysende, når vi vet at er det noe som virkelig fanger blikket, så er det nettopp all bevegelse innen synsfeltet.Personvern
Et høyst viktig tema som er kommet for å bli, er personvern også kjent som GDPR eller General Data Protection Regulation. Dette er noe vi alle, enten vi vil eller ikke, må forholde oss til spesielt med tanke på de pålagte retningslinjer, men også som en hensynsfull markedsfører.
GDPR ble opprettet for å beskytte oss fra å få spredt egne personopplysninger innen EU, men den setter også strenge føringer for hvordan selskaper utenfor EU behandler personopplysningene til EU’s innbyggere. Brudd på disse reglene, har ført til skyhøye bøter for flere selskaper som dating appen Grinder som endte året 2021 med en bot på 65 millioner kroner.
Reglene er stadig i endring, så det gjelder å følge med på utviklingen. I November ble CEO og gründer av Kobler, Erik Bugge, invitert til Brussel for å holde et innlegg om Kobler’s syn på personvern og hva vi gjør for å verne om denne dataen. Dette møte førte til flere invitasjon til Europaparlamentet og en unik mulighet til å påvirke selve lovverket. En stor seier for alle vi som jobber mot en tryggere fremtid!
Ønsker du å vite mer om kontekstuell annonsering og hvilke muligheter det kan gi deg og din merkevare? Ta kontakt med oss!
Vi matcher annonser til
rett kontekst
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med en av våre rådgivere.
- Senior Advisor
- livjorunn@kobler.no
- +47 982 03 172
- Nordic Key Account Manager
- josefine@kobler.no
- +47 934 56 430