Høyre har i lang tid vært trofaste kunder av Kobler. De har lenge sett verdien av å være til stede og aktuell med sine budskap der det skjer, når det skjer. Med kontekstuell annonsering, sørget de blant annet å for å ta eierskap med svar og forklaringer på enhver kritikk som florerte da de fremla sitt statsbudsjettet i 2019. For i samme sekund som det ble publisert artikler som omhandlet de ulike postene i statsbudsjettet, var Høyre der med sine spissede annonsebudskap.
De visste det ville komme debatter rundt de ulike postene, derfor forberedte de seg godt og lagde annonser med budskap som ville passe perfekt til de ulike artiklene.
Det samme ble gjort under valgkampen, da med enda flere aktører!
Med fokus på det kontekstuelle
Under årets valg var det ikke bare Høyre som tenkte kontekstuelt.
Etter vårt innlegg i mai hvor vi skrev om hvordan de politiske partiene kunne bruke kontekstuell annonsering til å vinne velgere, så vi hvordan dette trigget flere nysgjerrige aktører innen de ulike politiske partiene. Etter en aldri så liten “test-periode” for de som ikke tidligere var kjent med vår plattform, begynte resultatene å tikke inn. Og i august eksploderte det av kontekstuelle annonser fra ulike politiske partier gjennom Kobler-plattformen.
I en nyhetssak på Kom24, fortalte kommunikasjonsansvarlig i Rødt at de 800.000,- partiet hadde samlet inn på kun to dager, skulle gå til annonsering før valgkampen, bare ikke til Facebook annonsering! Rødt valgte i stedet å gå tungt inn med kontekstuell annonsering via Kobler-plattformen. De endte opp med tidenes beste nasjonale valg for partiet siden etableringen i 2007. Nå sier vi ikke at kontekstuell annonsering alene gir valgseier eller en garanti for å havne over sperregrensen, men at annonsering har en enorm stor påvirkningskraft er noe vi alle vet.
Visste du forresten at 24% fler opplever annonsen troverdig når den ligger i rett kontekst?
Er det noe politikere virkelig trenger å spille på for å vinne velgere, ja så er det nettopp troverdighet!
Eierskap til egne kjernesaker
Det var ikke bare partiet Rødt som valgte å satse på en treffsikker og trygg måte å annonsere på gjennom Kobler-plattformen. Både Oslo Høyre, KRF, Borgerlig valgseier, SV og Arbeiderpartiet var også godt synlig kontekstuelt i det til enhver tid rykende ferskte nyhetsbilde under valgkampen.
I tillegg til troverdighet, er det ingenting som er viktigere for et politisk parti enn å stå frem i mengden. For når de fleste av partiene mener noe om det meste, gjelder det å ta et skikkelig eierskap for sine kjernesaker.
Rødt valgte med sine kontekstuelle annonser å legge vekten på rettferdig miljøpolitikk, skatt, velferd og tannhelse.
KRF satset på kontantstøtte og eldreomsorg
Ap valgte eldreomsorg, forskjeller og ulikheter, faste stillinger, klima, partilederdebatt, privatisering og psykisk helse.
SV fremmet sine områder med bærekraft og klima, boligmarkedet, SFO og tannhelse
Borgerlig valgseier la trykket på å fremheve den sittende regjeringens ulike oppnåelser.
“Vi valgte å flytte mye annonsebudsjettet vekk fra Facebook og over på ads på norske nettaviser via Kobler. Jeg tror flere trygt kan slippe tak i ideen om at man må kaste penger inn i Facebook for å lykkes, når det finnes andre alternativer som er like brukervennlige og treffsikre. I tillegg beholder man annonsepengene innenlands. Slik jeg ser det er det ingen grunn til å fortsette med tung annonsering hos Facebook.”
Felles mål for alle var å ta eierskap for sine kjernesaker. Så uansett hvem eller hvilket parti det ble skrevet om, ville de ulike partiene være der, godt synlig og med sitt budskap.
For en ting er sikkert, er du opptatt av for eksempel psykisk helse, så vil du høyst sannsynlig lese om dette tema og mest sannsynlig være ekstra nysgjerrig på hvordan det vil påvirkes av et eventuelt regjeringsskifte. Er dette en viktig sak for leseren, ja da er det stor sannsynlighet for at det partiet som er til stede og kan trygge leseren med den beste løsningen også får seg en ekstra stemmer.
Høstens valg
Om ikke lenge er det Sverige som står for tur til å velge sin neste regjering og statsminister. 11. September 2022 er dagen da Sveriges innbyggere skal legge turen til valgurnene for å avlegge sin stemme. Hva kan de svenske markedsførerne lære av sine norske kolleger etter årets norske stortingsvalg?
Vær til stede og vær beredt!
En viktig lærdom er å planlegge godt for det man vet vil skje, men også det man enda ikke kan forutse. Vær beredt på det meste! I enhver valgkamp kommer det opp saker man kanskje aller helst ville vært foruten. Da gjelder det å stå klar til å snu situasjonen og dra oppmerksomheten vekk fra det som kanskje ikke er i partiets favør. Da må man være tilstede i det øyeblikket ting skjer.
Nå har vi visst i god tid at Stefan Löfven allerede har bestemt seg for å gå av som leder for Socialdemokraterna og av den grunn naturlig nok ikke vil stille som statsminister kandidat. Men vet vi med sikkerhet alt annet som rører seg eller som kommer til å dukke opp under valgkampen? Tvilsomt! I likhet med det norske valget, vil også valget i Sverige høyst sannsynlig by på noen overraskelser. Noen små skandaler vil det alltid være, og så hender det at det kommer noen store saker som vil ha en enorm påvirkning. Ikke bare for den enkelte personen, men også partiet som kanskje til og med kan være med å påvirke valgresultatet.
Media har en enorm påvirkningskraft, det gjelder også markedsføring!
Når du annonserer kontekstuelt har du ikke bare full kontroll på hvor annonsen din havner, du kan skape innhold som flyter i ett med det redaksjonelle innholdet. På den måten vil du ha en enda større påvirkningskraft på leseren. Da kan du bruke din markedsføring til å avvæpne en historie fra å ta helt av, til heller å dreie leserens fokus til det som virkelig er politikkens kjerne, nemlig partiets kjernebudskap.
Det handler ikke om å produsere opp en haug med reklame man distribuerer ut i øst og vest, i håp om at det vil treffe målgruppen. For til tross for målretting av annonser, viser det seg at over halvparten av annonsene havner på steder med liten eller null verdi. Dersom du skal nå ditt publikum, eie dine kjernesaker og nå dine fremtidige velgere, ja da bør du sørge for å være der de er, når de er i modus.
Eier du sakene, kan du påvirke velgerene!
Godt valg, Sverige!
Nysgjerrig
på kontekstuell
annonsering?
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med en av våre rådgivere.
- Nordic Key Account Manager
- josefine@kobler.no
- +47 934 56 430
- Head of Partnership
- kjellove@kobler.no
- +47 930 30 369