Med kontekstuell annonsering i Kobler samles ikke inn persondata, her vises annonser utelukkende basert på innholdet i artikkelen der annonsen vises.
Men hva fungerer egentlig best? Kan konteksten virkelig øke effekten av annonsen?
Blir annonsen mer troverdig og bedre sett med såkalt brand suitability?
Svaret er et rungene JA!
Kobler har i samarbeid med YouGov og ANFO gjennomført en stor studie der vi har målt effekten av kontekstuell annonsering sammenlignet med adferdsstyrt annonsering. Etter at over 4000 nordmenn og 45 ulike kampanjer er testet, levner det liten tvil. Annonsøren blir bedre sett og får mer effekt av hver eneste eksponering som blir vist i kontekst. Effekten øker i takt med graden av relevans, jo mer relevant artikkelen er dess høyere er effekten. Hele 45% fler legger merke til annonsen når de er veldig interessert sammenlignet med de som er litt interessert.
Treffsikkerhet øker effekten
- Etter kun EN eksponering (frekvens 1) øker andelen som uhjulpet identifiserer rett annonsør med 17%.
- 24% fler opplever annonsen troverdig når den ligger i rett kontekst.
- 25% fler vil oppsøke mer informasjon eller besøke butikk.
- 21% blir mer positive til annonsører når man er eksponert for annonsen i rett kontekst.
Ingen tvil om at konteksten hever effekten av annonsen. Ikke bare ved å treffe riktig målgruppe, men også treffe målgruppen til rett tid, med rett fokus i rett kontekst.
Ønsker du å vite mer om funnene i studien eller få mer kunnskap om Kobler?
Kobler matcher mennesker og budskap
Er du nysgjerrig på hvordan du kan benytte deg av kontekstuell annonsering? Kontakt en av våre rådgivere!
- Head of Partnership
- kjellove@kobler.no
- +47 930 30 369