Valgets vinner
Det er ikke alltid like enkelt å skille de politiske partiene fra hverandre. Når alle har en mening om alt, er faren stor for at det etterlatte inntrykket blir utydelig. Det gjelder å skille seg ut fra mengden, spisse budskapet og ta eierskap for egne hjertesaker.
Skille mellom de ulike partiene kan ofte bli ganske diffust. I debatter diskuteres de største og mest aktuelle sakene som trender i øyeblikket, men hvilket parti tar ansvar for saker som er viktigst for den enkelte velger?
Ved forrige lokalvalg fikk saken om “bompenger” enormt mye oppmerksomhet. Men hvem «eide» egentlig “bompenge”-saken og hva var forskjellen mellom Bompengepartiet og FRP?
Utfordringen de politiske partiene nå står overfor, er hvordan de skal klare å fortelle velgerne hva de mener om de sakene den enkelte velger bryr seg aller mest om!
I tillegg må de skape et godt avtrykk som gjør at folk husker det den dagen de tar turen til valgurnen.
Vi leser de nyhetene som opptar oss
Med kontekstuell annonsering fra Kobler, kan politiske partier målrette sine annonser med sitt standpunkt direkte inn på relevante artikler. På den måten får de anledning til å være relevante med alt i sitt partiprogram og det bredt ut i alle norske medier.
For når en småbarnsfar i 30 årene leser nyheter, vil han høyst sannsynlig engasjere seg mest i kvaliteten og språktilbudet i skolen. Da kan SV «være på plass» å fortelle hvorfor de mener skolen bør være en sentral arena for aktiv språkpolitikk, som følge av den økende digitaliserte skolehverdagen.
På samme måte kan SV være tilstede på artikler om nedleggelse av Ullevåll sykehus, og fortelle leseren hvorfor de er mot nedleggelse av sykehuset. Da vil de nå ut til lesere og velgere som er interessert i nettopp denne saken og på den måten ta et naturlig eierskap.
Møt kritikerne med gode svar
Da Høyre la frem statsbudsjett i 2019, benyttet de Kobler til å kjøpe annonser på alle saker om statsbudsjettet. De visste det ville komme kritiske artikler på de ulike postene og spisset sine budskap mot disse. I det øyeblikket artiklene ble publisert, var de klare med sine budskap.
En av disse artiklene handlet om å fjerne støtten til briller for barn. De som leste artikkelen, ble i samme øyeblikk eksponert for Høyres annonse som ga svar på hvorfor de ønsket å fjerne denne støtten og hva de ville prioritere i stedet. På samme måte svarte de opp på kritiske artikler som omhandlet beløpsgrensen for moms på utenlandske nettbutikker, med svar på hvorfor denne grensen var så viktig.
Undersøkelse utført av Kobler i samarbeid med YouGov og ANFO, viser at 750% flere både oppfatter, husker og responderer positivt på annonsen når annonsen er plassert på en relevant artikkel.
Selvsagt er kontekst viktig!
Hvordan du presenterer din annonse er med andre ord helt avgjørende for den opplevelsen du gir mottakeren. En god kontekst gjør ikke bare at du treffer blink, den er også med på å gi en god opplevelse ettersom annonsen er høyst relevant for innholdet.
For å vinne velgerne må man være relevant med det som er viktig for den enkelte. Samtidig må man målrette seg inn mot eksisterende velgere for å trygge. Overbevise de som er usikre og ikke minst nå ut til skeptikerne for å lynrask svare opp på kritikk.
Mye å tenke på, men langt fra umulig å gjennomføre. Ved å ta kontekstuell annonsering inn i din mediemix, kan du nå målgruppen med høy presisjon med hvilket som helst mål. Og det helt uten bruk av persondata!
Vi ser frem mot et spennende valg med en kreative og ikke minst trygg markedsføring.
Godt valg!
Ønsker du å vite mer om hvordan du kan nå din målgruppe med høy presisjon uten bruk av persondata?
Kobler matcher
innhold med budskap
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med oss!