2021 – nytt år, nye muligheter

Vi nærmer oss slutten av året 2020. Et år de fleste ser frem til å legge bak seg. Straks går vi inn i et splitter nytt år, med blanke ark og nye muligheter. Hva ligger foran oss og hva kan vi forvente oss?
Vi tar et tilbakeblikk på året som har gått og gjør oss klar for 2021!

Vi vet en god del som kan være med på å forutse om fremtiden. Året har, som alle vet, 365 dager spredt utover 12 måneder. I hver av disse månedene befinner det seg en rekke temaer og begivenheter som vi vet med sikkerhet gjentar seg år etter år. Noen har en tydelig link til de ulike årstidene, noen temaer trender mest når vi minst venter det. Andre visste vi ikke engang fantes før de plutselig treffer oss hardt og brutalt! 

Enormt lesevolum

Det største temaet for 2020, og som ingen kunne forutse, var den totale lammelsen av hele verden som følge av Covid-19. En pandemi som snudde opp ned på hele vår tilværelse, hvor det å være “positiv” plutselig ble noe “negativt” og hvor alt det som normalt ikke hadde noe fortegn, nå fikk “korona” som fast innslag. Alt ble på et blunk omvandlet til “korona-trening”, “korona-øknomi”, “korona-hjemmekontor” osv.

Pandemien gjennomsyret ikke bare livene våre, men hele nyhetsbildet. 

Graf viser leserutviklingen av artikler om korona i 2020

Totalt for 2020 var det hele 1 347 953 000 artikkelvisninger som i en eller annen form handlet om korona situasjonen. Antall månedlige visninger varierte mellom 30 000 og 324 449 000. Aldri har det blitt lest flere artikler om et enkelt tema enn det ble med korona i 2020.  

Nyttige funn gir viktig lærdom

Til tross for store endringer som følge av pandemien, kan vi fremdeles se at det som vanligvis trender i nyhetsbilde, fortsatt gjør det. Så hva er egentlig disse trendene, når oppstår de og hvordan kan vi utnytte disse til å forutse fremtidens annonsering? 

I Kobler-plattformen holder vi oversikt over alt som trender gjennom hele året. På den måten får vi et godt grunnlag som gjør at vi kan legge gode planer for tiden som kommer. Ved å bruke Content Target som analyseverktøy kan vi forutse når en kampanjeperiode bør igangsettes og når den bør avsluttes for å få mest mulig ut av annonseringen.
Få nyttige tips til hvordan du kan bruke Content Target.

La oss se nærmere på “slanking” og “en sunnere livsstil”. Dette er et stort tema de fleste av oss er i større eller mindre grad opptatt av. Tradisjonelt har man tenkt at dette temaet starter allerede nå ved juletider og topper seg i januar hvor treningssentrene er fylt til randen. Det stemmer delvis med virkeligheten. Den største peaken er riktignok i januar, men den slår bare så vidt peaken i november. Dessuten ser vi at dette tema er høyaktuelt med tydelige topper gjennom flere av månedene i løpet av året. 

Graf måler antall lesere av tema slanking og en sunnere livsstil

Grafen viser trenden til tema “slanking” og “en sunnere livsstil” gjennom hele 2020.

Vi vet også at det nye året for veldig mange betyr opprydding generelt i flere områder av livet. Det nye året er for mange en symbolsk ny start! Ser vi på tema knyttet til “økonomi”, viser det seg imidlertid at det er først når de store regningene, som tradisjonelt kommer i mars/april, at vi får en tydelig peak. Dette er altså tiden hvor “svidde” bankkort fra julehandelen og ikke minst januarsalg-shoppingen får oppmerksomhet. Da surfes det rundt på vill jakt etter det som raskt kan stabilisere økonomien, enten det er sparetips, pensjon, raske lån, billige lån osv.

Graf viser leserutviklingen av tema rundt banktjenester

Grafen viser en tydelig “bank-trend” i mars/april, deretter en lavere peak i mai før man tilsynelatende bekymrer seg mindre for økonomien frem til oktober hvor trenden igjen er økende. 

Optimaliser markedsplanen

For å kunne planlegge året som kommer, vet vi det er viktig med en god og solid markedsplan. En plan som sørger for at kampanjene som skal kjøres skrus på når markedet er klar og kjøper er i modus. Enkelte trender er ganske åpenbare, men det er faktisk ikke alltid det er slik vi tror og tenker at det er. 

Kobler spår fremtidens trender

Ved å bruke plattformen som et analyseverktøy kan du få tilgang til en fullstendig oversikt som gir deg en god indikasjon på når du bør iverksette dine kampanjer. Systemet gir deg siste 12 måneders historikk med illustrerende graf, oversikt over antall saker i de ulike mediene, tall på estimert volum og oversikt over allerede publiserte artikler basert på dine nøkkelord. 

Så start planlegging av dine kampanjer ved å fylle inn dine søkeord i Content Target. Deretter sørger systemet for en god oversikt du kan legge rett inn i dine medieplaner. Da får du en solid plan for dine kampanjer i kommende år.
Kom i gang med vår enkle trinn for trinn video i Content Target.

Trenger du hjelp til å se mulighetene eller har andre spørsmål om Kobler og kontekstuell annonsering, så ta gjerne kontakt med oss.

Mer om Kontekstuell markedsføring.