GroupM velger Kobler som kontekstuell annonseplattform
- Med den sterkt økende interessen for kontekstuell annonsering vi opplever fra våre norske kunder, er det naturlig for oss å velge den plattformen som er best på norsk innhold, sier Jarle Thalberg, mediedirektør i GroupM.
Formalisering av et langt samarbeid
Helt siden starten av 2015, har GroupM bidratt til utviklingen av Kobler-plattformen. Sammen med sine byråer Mediacom, Mindshare og Wavemaker, har de vært del av en fokusgruppe som har gitt gode innspill og tilbakemeldinger på utviklingen av plattformen.
- Vi er svært takknemlige for bidraget fra GroupM. Uten denne innsikten er det ikke sikkert plattformen ville hatt den posisjonen den har i dag, sier kommersiell direktør i Kobler, Tomas Torgersen. Derfor er det ekstra gledelig at GroupM er første byrågruppering til å omfavne plattformen fullt ut.
Partene formaliserer nå et strategisk samarbeid for å sikre at kundene av GroupM får utnyttet mulighetene ved kontekstuell annonsering fullt ut. Kobler-plattformen har de siste årene levert effektive kontekstuelle kampanjer for store og små annonsører innenfor alle bransjer. Kunnskap og innsikt fra disse kampanjene gjøres nå tilgjengelig for GroupM slik at kundene deres best mulig kan nå ut til leserne av de over 60 nettavisene på tvers av Aller, Schibsted, Amedia og Egmont.
- For GroupM er det viktig at kundene kan optimalisere sine kontekstuelle kjøp på tvers av alle nettmedier i Norge. Markedet er så fragmentert at alt annet vil være uaktuelt, forklarer Thalberg. Kundene våre skal alltid ha tilgang den beste spisskompetansen og den mest effektive teknologien for mediekjøp.
“Det løser også den største hodepinen for kjøpere av kontekstuell annonsering, nemlig å vite hva man egentlig kjøper.”
Fragmentert marked krever nye løsninger
Personvernreguleringer og anti-sporingsteknologi i nettlesere gjør at det fremover blir enda viktigere med nye strategier for å nå hele målgruppen sin. Over halvparten av leserne av norske nettaviser er nå ikke sporbare og dermed ikke mulig å nå gjennom personalisert annonsering, noe Kobler dokumenterte i begynnelsen av april.
- Fordi kontekstuell annonsering ikke er avhengig av identifiserte brukere for å målrette seg mot interessene deres, kan man annonsere relevant mot brukerne uansett hvilken nettleser eller enhet de bruker, forklarer Torgersen. Men når over halvparten av brukerne ikke er sporbare, må man bruke andre metoder for å måle effekten, som for eksempel gjennom salgsmodellering som GroupM har gjort.
Ved bruk av Marketing Mix Modeling har GroupM i Sverige dokumentert at kontekstuelt plasserte videoannonser gir 26 % økt salg sammenlignet med ikke-kontekstuelt plasserte videoannonser.
Fagtidsskriftet Digiday undersøkte nylig hvordan 146 mediekjøpere vil møte utfordringene i markedet fremover. Flertallet svarte at nye metoder for måling og attribusjon var det viktigste tiltaket fremover, tett etterfulgt av det å bruke mer på kontekstuell annonsering.
- Med et marked som beveger seg mot mindre sporbarhet, tvinger det seg frem et behov for å finne nye måter å løse annonsørenes kommunikasjonsbehov på. Vi tror kontekstuell annonsering vil bli svært viktig for kundene våre i 2021, sier Thalberg.
Transparens er en forutsetning
Programmatisk annonsering ble først og fremst utviklet for å kunne kjøpe annonsevisninger over hele internett uten å ta hensyn til hvor annonsene dukker opp. Dette har ført til en situasjon der annonsører får sine annonser vist på innhold som er direkte skadelig for merkevaren deres, og gitt opphavet til en mer eller mindre vellykket industri som forsøker å unngå slik negativ eksponering.
Kontekstuell annonsering handler derimot om finne innholdskontekster som forsterker annonsørens budskapet, altså at innholdet på siden der annonsen vises gjør brukeren mer mottakelig for annonsebudskapet. Kobler har gjennom en omfattende undersøkelse dokumentert at riktig kontekst gjør selve annonsevisningen langt mer verdifull for annonsøren fordi den påvirker leseren i mye større grad.
- Kobler har dokumentert at kontekstuell relevans øker verdien av annonsevisningen med 7,5-gangeren ved måling av essensielle merkevareparametre, sier Thalberg. For å sikre at våre kunders budsjett brukes der det gir mest effekt, er derfor transparens rundt relevans en forutsetning.
Som eneste annonseplattform viser Kobler i sanntid hvor alle annonsene til enhver tid vises. Det gjør det mulig å optimalisere kampanjen underveis slik at den i størst mulig grad treffer det innholdet som forsterker annonsebudskapet.
- Det løser også den største hodepinen for kjøpere av kontekstuell annonsering, nemlig å vite hva man egentlig kjøper. Der man i andre plattformer velger innholdskategorier uten å vite hvilket innhold som klassifiseres under disse, får man i Kobler-plattformen full oversikt også før kampanjen startes. Dermed får kampanjen det beste utgangspunktet for å lykkes, forklarer Torgersen.
- Jeg er imponert over hvordan Kobler har jobbet langsiktig og riktig med å utvikle et effektivt annonseprodukt uten bruk av persondata. De har et stort forsprang på konkurrentene og har over tid bevist at det gir mening å gjøre kontekstuelle annonsekjøp gjennom en dedikert plattform, avslutter Thalberg.
Kobler matcher
innhold med budskap
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med oss!