Den sårbare merkevaren
Sikkerhet er et brennhett tema som i fremtiden bare vil bli mer aktuelt. Sikkerhet angår oss alle i stort sett alt vi gjør. Vi skal i denne artikkelen se nærmere på hva sikkerhet betyr for merkevaren.
Sikkerhet spiller en viktig rolle for alle deler av samfunnet, enten det handler om hvordan vi samhandler med andre mennesker eller vår bruk av ulike digitale systemer.
Som ansvarlige markedsførere er det avgjørende å ivareta merkevaren. For å lykkes med denne oppgaven, må vi fokusere på gruppen som sitter med definisjonsmakten, nemlig personene merkevaren vår er i kontakt med. For det er opplevelsen i møte med merkevaren som bestemmer om den oppfattes positivt eller negativt, troverdig eller lite troverdig.
Denne opplevelsen avgjør om ditt produkt blir valgt fremfor noen andres.
Betydningen av merkevaren
En merkevare handler om mer enn bare produktet man selger. Det er den etterlatte følelsen mottaker sitter igjen med som er avgjørende. Å skape gode opplevelser er nøkkelen for å lykkes med merkevarebygging og helt avgjørende for enhver bedrift.
En forbruker har en rekke daglige kontaktpunkter med ulike merkevarer. Det er viktig å optimalisere disse kontaktpunktene for å skape en best mulig opplevelse for mottaker. Det kan dreie seg om alt fra kundemottaket, opplæring, nettsider, referanser både fra eksisterende kunder, men også egne ansatte; er de gode eller dårlig ambassadører? Hvordan oppleves nettsidene? Er de enkle og informative, og hvordan er det for kunden å gjennomføre kjøpet? Hva med annonseringen av merkevaren, hvordan oppleves den?
Summen av opplevelser fra hvert enkelt kontaktpunkt utgjør grunnlaget for hvordan en merkevare blir oppfattet. Vi skal se nærmere på det kontaktpunktet som berører flest markedsførere og som har flest kontaktpunkt mot kunden, nemlig annonseringen.
Annonser ute av kontroll
Å ha oversikt og kontroll betyr at du har påvirkning på kampanjene dine, kjenner tallene og kan vite med sikkerhet om en kampanje har vært vellykket eller ikke. Men vet du hvor alle annonsene dine havner og i hvilken kontekst de blir plassert? Dersom du ikke vet hvor annonsene havner, har du heller ikke den kontrollen du behøver for å ivareta merkevaren.
Annonser ute av kontroll er ofte grunnen til at folk sier de ikke liker reklame, til tross for at de mottar målrettede annonser. Mange sier de føler seg forfulgt, overvåket og bombardert med det de opplever som irrelevant reklame. For til tross for at du kanskje var i målgruppen for et nytt kjøleskap forrige uke, er du neppe i målgruppen i det du uken etter har kjøpt et nytt. Selv om slike annonser kanskje ikke gjør stor skade, ønsker man ikke som merkevare å irritere målgruppen.
Men resultatet av en feilplassert annonse kan også oppleves direkte frastøtende uansett hvor velmente de i utgangspunktet var. Som for eksempel om en annonsør for kredittkort havner på artikkel som skriver om gjeldsslaver eller annonser for grillmat dukker opp på artikkel om nedbrent grisehus.
Alle kan være uheldig, men mange slike hendelser kan fort koste merkevaren dyrt. Slik annonsering bygger verken troverdighet eller trygghet, og kan svekke merkevaren.
Slik beskytter du merkevaren
For å unngå å gi målgruppen følelsen av å bli forfulgt og for å beskytte merkevaren mot skadelig plassering, samtidig som du bevarer lønnsomheten, er kontekstuell annonsering en god løsning.
Kontekstuell annonsering handler om å plassere annonser på artikler som er relevante til ditt budskap. Når du annonserer kontekstuelt når du samtidig målgruppen når de er i rett modus.
For eksempel er det høyst sannsynlig at noen som leser en artikkel om forsikring av barn, har barn, og er på jakt etter forsikring.
Kontekstuell markedsføring handler om å annonsere trygt og effekt, uten bruk av persondata og uten at det går på bekostning av resultatet. Når annonser plasseres i kontekst med innholdet oppleves ikke annonsen som påtrengende, i stedet vil den føles som en naturlig del av innholdet. Slik styrkes budskapet. Undersøkelser viser at annonser plassert kontekstuelt har opptil 750% økt effekt enn vanlig programmatisk.
Unngå uheldige plasseringer
For å være helt sikker på at du ikke havner på redaksjonelle artikler du ikke ønsker at din merkevare skal assosieres med, har vi et eget innebygget sensitivitetsfilter. Dette filteret sørger for at ingen av dine annonser havner på artikler om krig, drap og lignende. Med mindre du for eksempel representerer en hjelpeorganisasjon og ønsker nettopp å nå folk som leser om for eksempel sultkatastrofer fordi kampanjemålet er flere bidrag til å hjelpe de som er rammet.
100 prosent transparent
For å vite at merkevaren er trygg til enhver tid, er det viktig at du med sikkerhet vet hvor annonsene dine havner. Det hjelper lite med gode tall på 60 prosent av annonsene, når du ikke vet hvor resten havnet. I Kobler-plattformen har vi en 100 prosent transparent løsning, det vil si at du kan følge din annonse hele veien, fra start til slutt. Du vil alltid vite hvor, når og på hvilken måte dine annonser vises. Systemet tar egne skjermdumper, så du kan se hvor godt annonsene står til innholdet.
Ta kontroll på annonseringen, så gir du et viktig bidrar til å bevare en trygg og solid merkevare.
Ønsker du å vite mer om kontekstuell markedsføring?
Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg i gang!
Vi matcher annonser til
rett kontekst
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med en av våre rådgivere.