1. Gjør deg klar for mer europeisk lovgivning
GDPR fikk en treg start da lovverket trådte i kraft i 2018. Datatilsynene i de respektive landene sto lenge for håndhevingen, som ofte førte til langsomme beslutningsprosesser. Det siste året har det skjedd en stor utvikling mot mer overnasjonal håndheving av lovverket. Dette vil norske annonsører merke. I Norge har vi lenge hatt en særnorsk lovgivning for blant annet innhenting av samtykke. Lovgivningen om samtykkeinnhenting samkjøres nå over hele Europa. Den norske ekomloven følger etter. Europeiske datatilsyn vil sannsynligvis gjøre flere automatiserte kontroller av samtykkebokser fremover og bøtelegge oftere og raskere.
Ønsker du full oversikt over endringene i reglene for samtykke?
2. Tenk langsiktig
I år rapporterte Meta, selskapet bak Facebook og Instagram, fallende omsetning for første gang. Alphabet, som eier Google, opplevde også kraftig børsfall etter å ha rapportert tallene for tredje kvartal. De svake resultatene skyldes blant annet at strengere lovgivning gir selskapene mindre tilgang på data, noe som gjør at forretningsmodellen deres fungerer dårligere.
Dette viser at kortsiktige løsninger kan koste selv store, mektige selskaper som Meta og Google dyrt. Det å kjempe for å bevare en annonsemodell med bruk av persondata i møte med skjerpede reguleringer for personvern er ikke bærekraftig. Det er et kappløp annonsørene ikke kan vinne.
Som annonsør bør du stille spørsmålstegn ved langsiktigheten i løsninger som presenteres og om førstepartsdata vil være en bærekraftig løsning fremover gitt stadig strengere lovgivning. Ved å respektere kundenes rett til personvern, jobber man samtidig for en sunn konkurransesituasjon. Det er alle annonsører tjent med.
Kanskje er 2023 året ditt selskap skal rigge seg for en hverdag uten cookies?
3. Legg vekt på kvalitet når du vurderer effekt
En fersk undersøkelse fra Universitetet i Sørøst-Norge viser at merkevarer løper en risiko når de jager rekkevidde og eksponeringer med tradisjonelle annonseløsninger. Forbrukerne blir ofte irriterte og mistenksomme når de opplever å bli sporet og overvåket av sosiale medier og merkevarer som annonserer der. Dette skaper en negativ holdning til merkevaren.
2022 har lært oss at også når det kommer til effekt er det lurt å ha et langsiktig perspektiv. Fremfor å velge annonseløsninger kun med hensyn til flest visninger og klikk per anvendt krone bør man se på hva man faktisk sitter igjen med. Med kontekstuelle annonseløsninger har man full kontroll på innholdet og konteksten budskapet presenteres i. Relevant innhold forsterker budskapet til merkevaren. Budskapet treffer målgruppen mens de allerede er konsentrert og interessert i temaet.
Koblers kontekstuelle annonseplattform gir annonsører full transparens. Du kan følge kampanjen i sanntid og vite med sikkerhet at din merkevare ikke har og ikke kommer til å vises i en kontekst som kan gi skadelige assosiasjoner. Dette er annonsering med kvalitet som bygger gode, varige relasjoner til kundene.
4. Ta samfunnsansvar på alvor
I en verden som mange opplever at har blitt mer uforutsigbar og utrygg det siste året, er det viktig at vi som annonsører tenker over hvordan vi kan bidra til mer stabilitet. Selskaper har et etisk ansvar for at driften og handlingene sine ikke skader andre. Et eksempel er bruk av lokasjonsdata, som vi i løpet av året har sett blitt misbrukt i krigen i Ukraina. Derfor er det viktig at de annonsetjenestene man bruker ikke utnytter lokasjondata fra mobiler. Vi mener tradisjonelle annonsemodeller er roten til de utfordringene vi ser i dag hvor annonsering er med på å finansiere feilinformasjon på sosiale medier.
Forbrukere blir irritert når selskap forsøker å bruke persondataen deres, overvåke eller bombarderer dem med reklame. Utformingen av samtykkeinngåingen slik mange selskaper publiserer dem i dag er et godt eksempel. Selskaper som vil ha en sunn bærekraftig utvikling og være lønnsomme på sikt, må vise at de bryr seg om både kundene og samfunnet.
5. Gled deg over nye muligheter i året som kommer!
Når strengere reguleringer driver frem ny teknologi og nye annonseløsninger, byr fremtiden på muligheter til å kommunisere på en bedre og mer effektiv måte. Det er bra for annonsører, forbrukere og for samfunnet.
Også i Kobler gleder vi oss over fremskritt. I 2022 fikk Kobler som eneste kontekstuelle aktør tilgang bak betalingsmurene hos alle publisister i Norge og Sverige. Det gir kundene våre mulighet til å annonsere i innhold på tvers av medier. Tjenesten vår har dessuten fått direkte integrasjon hos de fleste publisister. Det gir oss enda bedre kontroll på inventaret, til glede og nytte for annonsøren. Til neste år gjør vi forbedringer i plattformen som gjør den enda mer treffsikker, gir en enda bedre brukeropplevelse og gjør det lettere å optimalisere kampanjer for å nå annonsørens mål.
Kobler er dessuten i sterk vekst. I år etablerte vi oss i Nederland. Til neste år gleder vi oss til å gå inn i tre til fire nye markeder med Danmark som første. Det vil gi kundene våre en sømløs annonseringsopplevelse i flere land.
Vi håper du vil bli med på reisen.
Ønsker du å vite mer om kontekstuell markedsføring?
Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!
Vi matcher annonser til
rett kontekst
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med en av våre rådgivere.
- Head of Partnership
- kjellove@kobler.no
- +47 930 30 369