Hva er kontekstuell markedsføring?

God markedsføring handler ikke om å forfølge potensielle kunder for å oppnå gode resultater. Det handler om å annonsere mot riktig målgruppe, til rett tid og i riktig kanal. Dette er selve kjernen til kontekstuell markedsføring.  


Det handler om kunden

Det er ikke lenger nok å ha et bra produkt, du må sørge for at det tilfredsstiller kundens behov, ønsker og hva kunden opplever som verdifullt i det øyeblikket de ser annonsen. Tenk deg bare den følelsen når en annonse lyser mot deg med det du trenger, akkurat på det tidspunktet du trenger det! Da kan man snakke om intelligent annonsering. 

Det er nettopp det kontekstuell annonsering er, intelligent og ikke minst høyst personlig. Ikke bare er den smart i forhold til å treffe potensielle kunder på rett sted til rett tid, den gjør også at du kan senke skuldrene i forhold til de mange lover og regler rundt GDPR som dessverre fortsatt brytes i stor skala. Dette fordi kontekstuell annonsering baserer seg kun på målgruppens interesse, helt uten bruk av persondata.

 

Dette er kontekstuell annonsering

Med kontekstuell annonsering sikter man seg inn mot målgruppen med høy presisjon, basert på tema, ord eller fraser. Ved å ta utgangspunktet i brukerens interesse, når du den faktiske målgruppen uten å begrense den til til alder, kjønn eller andre personlige kriterier, slik man gjør med tradisjonell annonsering. Da slipper du å oppføre deg som en “stalker” over hele nettet. For en ting er helt sikkert, ingen liker følelsen av å bli forfulgt.

Egentlig er valget om å annonsere kontekstuelt ganske innlysende! For tenk deg selv, når du leser en artikkel om noe du er interessert i, da vil du også være mye mer positiv og mottakelig for en annonse som omhandler samme tema som artikkelen du leser! 

La oss si du har barn som skal begynne på skolen, da er sjansen ganske stor for at du vil lese artikler som omhandler skolestart. Sannsynligheten for at du er i målgruppen til de som også har tenkt å kjøpe sekk eller andre nødvendig ting til skolestart, er derfor veldig høy. Så en reklame om tilbud på skolesekk, ville kanskje ikke oppleves som “feil” når den blir satt inn i relevant kontekst. 

 På samme måte spiller det ingen rolle om du er 20 eller 60, kvinne eller mann dersom du har interesse for eksempel dykking? Da blir det heller ikke feil med en annonse om dykketurer eller ny dykkerklokke plassert inn i kontekst til en artikkel om dykking. 

Slik velger du nøkkelord for kampanjen


Styrker merkevaren

Velger du kontekstuell markedsføring som en del av din mediemiks har du mye å vinne. Da tilfredsstiller du ikke bare behovet til kunden, du bygger også tillit og styrker merkevaren. Samtidig som synligheten ved å plassere reklame i kontekst øker betraktelig


Ta vare på merkevaren, ta vare på kunden!

Ønsker du mer informasjon om hvordan du kan spille en smartere rolle i din annonsering?
Kontakt oss for en prat om kontekstuell annonsering