Content Target - helt enkelt
Vårt mål er å skape en intuitiv og enkel annonseplattform som legger til rette for at du skal nå dine kampanjemål. Vi viser deg hvordan oppsett av Content Target både kan være lekende lett og ikke minst gøy!
Tidligere har vi snakket om hvordan du kan lykkes med din kampanje og hvor den viktigste ingrediensen i kontekstuell annonsering uten tvil er Content Target. Men før du går i gang med å skape Content Target for din kampanje, ber vi deg legge fra deg den tradisjonelle tankegangen og hente frem kreativiteten. I denne artikkelen vil du få noen enkle tips og råd, som på kort tid vil gjøre deg til en ekspert på kreative Content Targets.
Èn for bredde, to for å spisse
I Content Target har vi to ordbokser som ligger synlige og klare for utfylling. Grunnen til at disse ligger default i plattformen, er fordi vi ser at i de aller fleste tilfeller er det behov for å bruke begge boksene for å kunne spisse og treffe ønsket innhold. Ønsker du derimot stor bredde på kampanjen, vil du kanskje klare deg med kun den ene.
Et eksempel på god bruk av kun en boks, var en samarbeids kampanje vi hadde med Vivaldi under årets Arendalsuke. Målet for kampanjen var å nå ut til et knippe politikere med en personlig henvendelse om personvern. Vi ønsket å plassere annonsene på alle saker hvor den aktuelle politikeren ble omtalt. I dette tilfelle var det ikke så viktig at personvernbudskapet vårt passet til den redaksjonelle artikkelen, målet var at den skulle fange politikerens oppmerksomhet med en personlig henvendelse.
Har du en tilsvarende kampanje hvor målet er å nå bredt, test gjerne ved å kun bruke den ene boksen. Er målet ditt å nå en spesifikk målguppe, anbefaler vi deg å benytte begge boksene.
Kjerneord og kontekst -ord
La oss se nærmere på de to boksene og hvordan du bør bruke disse for best mulig resultat.
Tidligere har vi skrevet om kjerneord og kontekst-ord, men hva betyr det egentlig og når skal du bruke hva?
Kjerneord i boks 1
Den første boksen er ment for kampanjens “kjerneord”. Med “kjerneord” mener vi ord som gjenspeiler tema for kampanjen.
La oss si at du skal kjøre en kampanje for bærekraftige klær. Teamet for denne kampanjen er “klær”. Da gjelder det å finne gode ord som kan gjenspeile dette temaet. For i tillegg til ordet klær, kan også mote, fashion, klesstil, klesplagg og outfit være både gode og dekkende.
Når du er klar med et godt utvalg av kjerneord, fyller du disse inn i den første boksen i Content Target.
Kontekstord i boks 2
Den andre boksen, er den du benytter til å spisse din kampanje ved hjelp av “kontekstord”.
“Kontekstordene” bør si noe om den retningen du sikter deg inn mot innen temaet for kampanjen.
La oss gå tilbake til eksemplet over for å se mer på retningen av kampanjen: “salg av bærekraftige klær”. Temaet er klær og retningen for denne kampanjen handler uten tvil om bærekraft. Da vil dine kontekstord naturlig nok handle om bærekraft, som for eksempel miljøvennlig, etisk, rettferdig, resirkulert, klimavennlig, klimaversting, klimaløsning, vannforbruk osv.
Alle kontekstord fylles inn i boks 2.
Ord og budgivning
Benytter du flere enn én boks, må minst et ord fra hver av boksene være nevnt i en artikkel for at du skal være med i budgivningen. På den måten vil du treffe med høy grad av presisjon med din annonse ved at du for eksempel havner på artikkel hvor eksempelordet i boks én: “mote” knyttes med eksempelordet fra boks to: “resirkulert”. Da vet du at de som leser den artikkel høyst sannsynlig vil være i målgruppen for din annonse.
Vær derfor ekstra nøye med valg av ord og husk å separere boksene med ulike kategorier. Det er lite hensiktsmessig å ha ord som for eksempel mote og klesstil i to separate bokser, da dette er to ulike måter å formulere det samme på.
Du kan alltid snevre ytterligere inn ved å benytte deg av flere ordbokser.
Inviter til kreativ ordlek
Syntes du det er vanskelig å finne de gode ordene som beskriver din kampanje og som gir deg det volumet du ønsker? Ofte trenger vi litt inspirasjon som kan trigge igangsettelsen av kreativiteten! Hva med å Inviter noen kollegaer til en liten ordlek? Det blir sjelden feil med litt lek og moro i hverdagen og kreativiteten kommer garantert til å blomstre!
Ønsker du flere tips og råd om hvordan du kan optimalisere din kampanje?
Kontakt oss!
Vi matcher annonser til
rett kontekst
Trenger en hjelpende hånd?
Kontakt vårt Customer Success-team!