I Kobler hviler vi ikke på laurbærene. Vi har noen av de beste folkene som kontinuerlig jobber med å utvikle Kobler-plattformen, slik at den alltid er rustet til å utfordre adferdsbasert annonsering. Målet vårt er å fortsette å lede an innen 3. generasjons kontekstuell markedsføring.
I tiden fremover vil det komme flere nye forbedringer og lanseringer i plattformen. Først ut er “Planning Tool” - det nye kampanjeverktøyet med mange nye og spennende funksjoner.
Med Planning Tool kan du enkelt planlegge og optimalisere kampanjene dine med større presisjon. Verktøyet øker relevansen og volumet på kampanjene dine. Gled deg til en enda bedre brukeropplevelse!
I forbindelse med lansering av Planning Tool, har vi gjort både tekniske og visuelle endringer på hele Content Target-siden. Dette fordi alt henger sammen og alle handlingene du gjør i de ulike modulene på siden, vil påvirke sluttresultatet.
I denne artikkelen guider vi deg gjennom den nye Content Target-siden steg for steg, viser deg Planning Tool og det viktigste du trenger å vite om de nye funksjonene.
Slik bruker du Planning Tool
Neste gang du logger deg inn i plattformen og videre til Content Target, vil du umiddelbart se flere endringer. Vi anbefaler at du følger arbeidsflyten beskrevet nedenfor, for å oppnå best mulig resultat for kampanjen din.
Steg 1 Content Target informasjon
- Start med å gi din Content Target et godt navn slik at den blir enkel å finne frem til senere.
- Velg ditt fokus (KPI) for kampanjen.
Valg av fokus gjør oss i stand til å hjelpe deg med å oppnå et bedre resultat. - Vi har en egen workflow guide som viser deg de viktigste stegene, i tillegg til hjelpetekster underveis på siden. Mer informasjon finner du på våre supportsider.
Steg 2 Strategi
Før du fyller boksene med nøkkelord, bør du ha et tydelig mål for kampanjen. Valg av tema og kontekstuell retning er viktig da den er styrende for antall anbefalte ordbokser.
Skal du annonsere innen en kontekstuell retning eller ønsker du en vinkling av en kontekst?
- Bruk en boks med nøkkelord for å maksimere volumet og antallet relevante artikler innen et tema eller en kontekst.
- Bruk to bokser med nøkkelord dersom du ønsker en spesifikk vinkling av kontekst.
Tips 1!Du trenger ikke lenger å bruke to bokser for å spisse en kampanje! Planning Tool hjelper deg både med å spisse og å bredde. I tillegg sørger den for å treffe artikler med den relevansgraden du selv ønsker. Mer om dette lenger ned i artikkelen!
Tips 2! Vær forsiktig med å bruke generiske ord.
Steg 3 Fyll nøkkelord i ordboksene
Bruk av en ordboks
Vi anbefaler alltid å starte med én ordboks og deretter optimalisere resultatet med Planning Tool.
- Bruk en boks med nøkkelord dersom du ønsker å maksimere volumet og antallet relevante artikler innen et tema eller en kontekst.
- Legg inn så mange ord som mulig slik at systemet får mest mulig materiale å jobbe med i optimaliseringen.
- Vær forsiktig med å bruke generiske ord.
Bruk av to ordbokser
- Bruk to ordbokser dersom du ønsker en spesifikk vinkling av et tema og å spisse innholdet ytterligere.
- Når du bruker to bokser, vil systemet hente minimum et ord fra hver av boksene.
Steg 4 Valider og optimaliser resultatet med Planning Tool
Når du har fylt ordboksene med ord du ønsker å knytte annonsen til i artikler, er du klar til å optimalisere ytterligere med nye Planning Tool.
Valg av tidsperiode
Start med å velge den tidsperioden du ønsker å basere ditt estimat på.
Et godt tips er å bruke grafen og kakediagrammet for å se når din tematikk har trendet i nyhetsbildet i løpet av de siste 12 månedene.
Sjekk estimert volum
Basert på de valgene du til nå har gjort og hvilke nøkkelord du har valgt, vil du få et estimat på antall annonsevisninger og antall relevante artikler.
- Total ad impression er en indikator som viser deg hvor mange annonseplasseringer du har mulighet til å by på.
- Matching Articles viser hvor mange artikler som inneholder dine nøkkelord.
Basert på de to indikatorene har du nå mulighet til å optimalisere treffene dine ved hjelp av funksjonene: Minimum matching words og Relevancy Range.
Verifiser og optimaliser
Bruk artikkeloversikten til å validere resultatet du har fått og bruk Planning Tool til å optimalisere ved hjelp av Minimum matching words og Relevancy Range-slideren.
Artikkelvisningen hjelper deg til å verifisere hvor godt du treffer, samt gir deg innsikt i hvordan din kontekstuelle retning ser ut. De ulike artiklene har fått en relevans-score basert på nøkkelordene i Content Target (relevans-score 1-10).
Bruk sorteringsmenyen øverst i artikkelvisningen til å sjekke hvor godt du treffer på relevans.
Slik optimaliserer du:
- Sorter først artiklene etter høyeste relevans
Får du de treffene du ønsker? Hvis nei, forsøk å legge til flere ord i ordboksen. Legg gjerne til ord du ser kan være relevante fra artikkelvisningen.
- Sorter deretter etter laveste relevans
Er de med lavest relevans relevante nok? Eller ønsker du en høyere relevans? Bruk Relevancy slider til å justere. Ser du relevante artikler som rangeres lavt, legg til ord du ser i disse artiklene.
Har du valgt et tema og en ordboks, bør du teste ut med å velge enten 2 eller 3 på minimum matching words, for å se hvordan dette påvirker resultatet. Bruk Relevancy Range slideren til å justere ytterligere på relevans.
Har du flere temaer med flere bokser, anbefaler vi å benytte Relevancy Range til å optimalisere resultatet.
Gjenta optimaliseringen til du er fornøyd med resultatet.
Vi håper nye Planning Tool vil hjelpe deg til å nå kampanjemålene dine! Ikke nøl med å kontakte oss hvis du trenger hjelp eller har spørsmål - vi er alltid tilgjengelige og klare til å hjelpe deg.
Vi matcher annonser til
rett kontekst
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med en av våre rådgivere.
- Senior Advisor
- livjorunn@kobler.no
- +47 982 03 172
- Nordic Key Account Manager
- josefine@kobler.no
- +47 934 56 430