Det er en gyllen mulighet for deg som annonsør eller mediebyrå til å være «på ballen» nærmest i «sanntid» med relevante budskap som engasjerer og får oppmerksomhet. Det gjelder bare å tenke kontekstuelt.
Vi vet allerede nå med stor sannsynlighet hva det blir artikler om, og det går an å planlegge for hva som kan skje. Hadde det ikke vært en fulltreffer med en relevant annonse for din merkevare eller din kunde:
- Når Tonje blir historisk som første norske skater i OL
- Når en av Ingebrigtsen-brødrene endelig får OL-gull
- Når vi får en ny OL-helt ingen hadde hørt om før (taekwondo?)
- Når roerne ror det i land som vanlig
- Skulle Tufte mislykkes i sitt siste forsøk, så kan du bli med å takke av for en fantastisk karriere
- Når England får smake på skotsk frigjøringsfotball
- Når tidenes klatreutfordring kommer i Tour de France (7. juli)
- Når sammenlagtvinneren skåler i champagne i Paris
Hva serverer du målgruppen når de leser Breaking News om at Warholm vinner på målstreken?
Eller hva er ditt budskap når en OL-utøver må ta til takke med den bitre 4-plassen?
Eller når noen blir tatt i doping? Du skjønner kanskje at i slike sammenhenger blir det mageplask med generisk reklame som ingen legger merke til eller liker for den saks skyld. Her har du muligheten til å være aktuell og relevant – newsjacking kaller noen det – og få muligheten til å komme med din «kommentar» til saken. Klarer du å gjøre det på en morsom eller sjarmerende måte, blir det garantert pallplass på deg også. Her er det bare kreativiteten som setter grenser. Du har kanskje også et kreativt reklamebyrå som kan hjelpe deg?
Hvilke merkevarer eller kategorier passer til sport?
Kan byggevarekjeder ha noe relevant å melde i forbindelse med sport? Klart de kan! Bygge lag, bygge samhold og bygge opp (igjen) er bare noen raske stikkord. De aller fleste kategorier kan ha en relevant tilknytning til sport – det store poenget med Kobler er at din annonse fungerer best hvis den kan spille på det som står i artikkelen. Det er da merkevaren kobler seg til målgruppen på en effektfull måte. Og glem heller ikke alle de merkevarene som sponser.
Få maks ut av sponsorkronene
Store sportsarrangementer er også svært viktige for sponsorer. Det er her synligheten virkelig skal «gi valuta for pengene». Med Kobler har du som sponsor en unik mulighet til å treffe med din merkevare hver bidige gang din utøver eller ditt lag er nevnt i artikler. Ekstra hyggelig (og dertil hyper-relevant) er det om du benytter muligheten til å gratulere med seier eller trøste ved tap. Gode sponsorer er jo med på både opp- og nedturer. De støtter alltid sponsorobjektene sine.
Effekten av konteksten med Kobler
Kobler viser din annonse i tilknytning til en artikkel. Hvis du kan være relevant for den artikkelen, er leseren oftere i modus for å ta imot budskapet ditt. Du er innenfor samme kontekst og relevant. Undersøkelser viser at det er svært effektfullt:
«Undersøkelse utført av Kobler i samarbeid med YouGov og ANFO viser at hele 33% er mer positive til annonsøren når reklamen blir plassert i kontekst.»
Hvor relevant og interessert leseren er i selve artikkelen, er helt avgjørende for om annonsen blir lest.
Markedsføring i kontekst gir med andre ord høyere brand recall (at man husker merkevaren), høyere troverdighet og bygger dermed merkevare på en god måte.
Mye høyere synlighet
Din relevans i konteksten fungerer nærmest som en smitteeffekt over på annonsen. Med Kobler blir alle annonser garantert knyttet til artikler. Når leseren har valgt artikkel, kommer din relevante annonse som en bonus. Annonsen din føles ikke som påtrengende støy. Og siden det er tatt et aktivt valg om å gå inn på artikkelen, er det svært sannsynlig at den blir lest. I motsetning til hva som er tilfellet med forsider.
Annonsen blir dessuten vist i sin helhet og blir liggende lenger som en integrert del av innholdet. I tester har det vist seg at kontekstuelle annonser har dobbelt så god viewability eller synlighet som programmatisk.
«Effekten øker i takt med graden av relevans: Jo mer relevant artikkelen er, desto høyere er effekten. Hele 45% fler legger merke til annonsen når de er veldig interessert – sammenlignet med de som er litt interessert.»
Hvordan funker Kobler?
I Kobler-plattformen får du tilgang til redaksjonelt innhold som er relevant for deg og din kampanje. På den måten kan du være synlig hver gang avisene skriver om det du ønsker at dine annonser skal assosieres med. Du matcher enkelt dine annonser med relevante nøkkelord til ønsket tema. På samme måte kan du også avstå fra å knytte deg til innhold. Slik sørger du for at du ikke vil bli assosiert med noe som i verste fall kan være med på å skade merkevaren.
Annonser plassert nærmest i sanntid
For at dine annonser skal være rykende ferske i nyhetsbildet, må artiklene indekseres lynraskt. Kobler er i dag den eneste kjøpsplattformen som muliggjør indeksering av artikler i sanntid. Enkelt forklart betyr det at din annonse kan plasseres på en artikkel 1 minutt etter at den er publisert på en nettavis.
Nå kan du smi mens gullet er varmt.
Perfekt i mediemiksen uten persondata
Med Kobler treffer du «varme leads» i målgruppen din på riktig tid og på riktig sted. Og ja, det skjer faktisk helt uten bruk av persondata. Så der kan du trygt stryke den bekymringen fra lista di.
NB! Kobler er den eneste kontekstuelle plattformen som har tilgang til alle norske medier, også de bak betalingsmurer.
Viktige datoer:
- Fotball-EM er fra 11. juni til 11. juli
- Tour de France er fra 26. juni til 18. juli
- Wimbledon er fra 28. juni til 11. juli
- Sommer-OL er fra 23. juli til 8. august
Andre sportsbegivenheter i sommer er:
- Diamond League i Oslo og Stockholm (juni og juli) og sykkel-VM (august).
Lyst til å utforske dine muligheter med kontekstuell annonsering?
Kobler matcher
innhold med
budskap
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med en av våre rådgivere.