Jobb effektivt med måltall for branding
I forrige måneds bloggpost fra Customer success, gav vi tips om hvordan man kan jobbe med måltall for å forbedre CTR og antall visninger. Denne måneden tar vi for oss noen av de mykere måltallene som sier mer om engasjementet rundt merkevaren enn om konverteringer og trafikk.
Viewability og engagement
Viewability og engagements er nyttige parametre som sier noe om kvaliteten på visningene av annonsene. Disse vil gjerne være tilgjengelige der du hoster annonsene dine. Om vi i Kobler står for ad-hostingen, kan vi tilby en samlet viewability rapport fra Adform. Der får du tall på gjennomsnittlig visningstid (viewablity time), som er særlig viktig for video in banner. Samt gjennomsnittlig Mouse over time som viser hvor lenge musepekeren i gjennomsnitt har hovret over annonsen. Dette gir gode indikasjoner på andelen kvalitetssikre visninger som virkelig har fanget leserens oppmerksomhet. Engagement gir samlet informasjon om hvordan leser har interragert med annonsen gjennom klikk, mouse-over, visninger, samt aktivering av Play, pause osv for videobannere.
Disse parametrene gir verdifull informasjon om hvordan annonsene presterer. Om du i tillegg sammenligner tallene med kampanjer fra andre tjenester, eller ulike retninger du har brukt i Kobler, vil du også få en pekepinn på hvordan konteksten spiller inn.
Kvalitet på trafikk
Vi anbefaler å bruke UTM-haler for å følge trafikken fra Kobler og sammenligne den med andre aktører. For korrekt antall klikk og visninger bør man alltid ta utgangspunkt i DSP man kjører fra, som i dette tilfelle er Kobler. Du kan stole på at Koblers DSP viser det korrekte og faktiske antallet visninger og klikk.
Om du måler trafikken videre på siden med et analyseverktøy, oppfordrer deg vi til å se på kvaliteten på trafikken med parametrene bounce rate og Time spent on site. Vi får ofte tilbakemeldinger på at bounce rate (frekvens på de som forlater siden etter første sidevisning) er lavere fra Kobler, og at tiden brukt på siden er lenger.
Relevans og brand suitability
I en kontekstuell kampanje er relevans gjerne det viktigste aspektet for å fremme merkevaren. Denne kvaliteten er vanskelig å måle direkte, men du får likefullt full innsikt i dette hos Kobler.
Avhengig av hvor stort budsjettet og volumet på visninger er, vil kampanjen treffe på innhold med ulik grad av kontekstuell relevans. For mange kampanjer vil deler av annonseplasseringene treffe bullseye når det gjelder hvordan budskapet matcher tematikken. Andre deler av innholdet vil gjerne være relevant uten å nødvendigvis treffe midt i blinken på kontekst, men bevege seg mer mot det vi kaller brand suitable.
Kobler gir deg full transparens så du kan se hvilke artikler kampanjen byr på, og hvilket innhold som har dominert kampanjen. Du får full oversikt over hva du har brukt størsteparten av budsjettet på, hva som fikk flest visninger og flest klikk.
I tillegg har vi en skjermdump-tjeneste som automatisk tar skjermbilder av faktiske artikkelvisninger med annonsene dine. Disse ligger lett tilgjengelig i appen og kan lastes ned som PDF.
Alt dette gir deg pålitelig informasjon om hvordan kampanjen traff den konteksten den siktet seg mot.
Vi matcher
annonser til
rett kontekst
Trenger du hjelp med kampanjen?
Ta gjerne kontakt med oss!