CTR - klikkrate
Dersom det viktigste målet med kampanjen er andelen klikk, er det viktig at du følger godt med på både hvordan content target (CT) og selve annonsen presterer.
Ved å ta i bruk flere ulike tematiske retninger parallelt i en kampanje, får du en god sammenligning av hvordan de ulike kontekstene presterer i forhold til hverandre. Du kan når som helst under hele kampanjeperioden legge opp nye, deaktivere eller justere retninger.
Bruk artikkeloversikten i kampanjen til å se hvilke enkeltartikler som oppnår høyeste klikkrate. Dette kan gi verdifull informasjon om hva som fungerer best rent tematisk.
Sjekk CTR på formatene i hver Ad-group. Når klikkraten er det absolutt viktigste, kan det i noen tilfeller være aktuelt å begrense aktive formater til de som leverer best CTR, så lenge volumet er høyt nok.
Tips! Test gjerne flere versjoner av annonsen din, så du kan få innsikt i hvordan ulike visuelle uttrykk, call to action (CTA) og budskap presterer.
Dersom Kobler står for ad-hostingen, kan vi hjelpe til med optimalisering av ulike annonseversjoner automatisk etter CTR. Vi kan også A/B teste og gi en samlet rapport etter endt kampanje, som kan gi en indikasjon på hva som fungerer i kommende kampanjer.
Impressions
For å sikre så mange visninger som mulig innen et gitt tema, er det viktig at content targets estimerer et høyt antall visninger, og at du har så mange formater tilgjengelig som mulig. De viktigste og mest brukte formatene er:
Mobilformat
- 320x250
Desktopformat
- 300x600
- 580x400
- 980x300
Se alle formater på vår supportside.
Vi anbefaler også å velge focus “Low cost per impressions” når du setter opp content target, dersom det er et viktig å holde CPM-nivået lavt.
Dette er tCPM (target CPM): Gjennomsnittlig CPM nivå kampanjen skal styre etter. Funksjonen hjelper deg med å sette en mer korrekt CPM basert på målet du har satt for kampanjen. Du kan styre tCPM selv eller bruke anbefalt nivå fra systemet ved å velge et predefinert kampanjemål.
Hvis kampanjen går tregt å ikke leverer på budsjett, vil dette vises ved at spending-linjen blir lilla om den ligger noe bak. Dersom kampanjen leverer ti prosent eller mer under budsjett, vil linjen bli rød. Da kan du justere tCPM noe høyere og gjerne forsøke å legge til flere ord i content target for å øke antall visninger.
Vi fortsetter neste måned med flere gode tips og råd om måltall fra vårt Customer Success team. Da vil vi se nærmere på merkevare-relevante parametre som viewability og kontekstuell relevans.
Vi matcher
annonser til
rett kontekst
Behøver du hjelp med kampanjen?
Ta gjerne kontakt med oss!