Personvern og bærekraft - grunnleggende menneskerettigheter
Bærekraft er noe vi alle har et forhold til enten det handler om maten vi spiser eller hvordan vi kildesorterer. Men bærekraft handler om så mye mer, ikke minst handler det om personvern og menneskerettigheter.
Hver eneste dag, flere ganger i løpet av dagen deler vi personopplysningene våre. Disse dataene samles og selges videre og har i lang tid vært en gullgruve for mange bedrifter. Både for de små og de store gigantselskapene som Google og Facebook.
At persondata har en enorm stor økonomisk verdi, er det liten tvil om. Mange av de selskapene som baserer seg på persondata, ville trolig sett helt annerledes ut i dag om de ikke hadde hatt tilgang til disse opplysningene.
Ettersom tredjepartsdata er i ferd med å forsvinne helt, hevder enkelte at vi står i fare for å få en dårligere brukeropplevelse. Vi mener det er helt motsatt. Det er med god grunn vi har fått innført en lovgivning som skal beskytte oss mot salg av egen persondata. For til tross for at vi kanskje ikke selv føler oss direkte berørt, finnes det en beksvart bakside som langt ifra ivaretar enkeltindividet.
Persondata har gjort at til tross for innramming av regelverket gjennom GDPR, viser disse dataene seg å være såpass lukrative at mange er villig til å tøye grensene for hva som er lov og ikke. For mange av de største selskapene lar seg tydelig ikke skremme av skyhøye bøter. For når gevinsten er større en tapet til bedriften, ser det ut til at de kalkulerer inn denne risikoen, så lenge den innkomne pengestrømmen øker. Selskaper som operer på kant eller overkanten med loven, er også de som tjener mest, hevder Datatilsynet.
Monopol på annonsemarkedet
En av de største utfordringene i vår egen bransje er at bedrifter utenfor EU’s grenser, ser ut til å ta lettere på GDPR lovgivning vi har i Europa. Store bedrifter med potten full av persondata, gis nærmest eneveldemakt og tvinger resten av bransjen til å tilpasse seg deres modell. En modell vi vil påstå langt i fra støtter et bærekraftig næringsliv!
Du er aldri alene…
Uansett hvor du beveger deg på nettet, er det «noen» som følger med! Litt guffent når du tenker over det, men dette er faktisk er realiteten. Firmaer som Google og Facebook samler kontinuerlig inn data for å skape profiler om hver av oss. Kategorien de samler inn til er alt fra interesser, hvor du står politisk, hva slags legning du har, kultur osv.
Annonsene vi ser, blir styrt av avanserte algoritmer basert på innhentet persondata. Ettersom persondataen om oss oppdateres kontinuerlig, vet de nøyaktig hvilke annonser som skal vises i nyhetsstrømmen din til enhver tid. På den måten, basert på din profil, vil annonsene variere med å enten treffe blink på hjerte, manipulere, treffe noen uheldig i en sårbar stund eller kunne gjøre psykisk skade.
Så tilbake til påstanden om innsamling av persondata vil gi en bedre brukeropplevelse? Ja, kanskje, om du ikke bryr deg om at du blir forfulgt og overvåket uten bekymring for om dine personlige opplysninger selges og distribueres uten at du aner hvor og til hvilket formål. Men for de av oss som ønsker å surfe fritt uten forfølgelse og risikoen for å bli hetset, som sårbare grupper og mennesker. Så kan vi spørre oss selv; har vi ikke et kollektivt ansvar overfor våre medmennesker?
GDPR - et regelverk som beskytter
GDPR er ikke et lovverk som er ment å tvinge på folk for å gjøre det vanskelig for bedrifter å operere. Det er innført fordi man ser store overtramp på menneskers rettigheter og av den grunn trenger lover og regler som skal gi hver og en av oss det vi har krav på, nemlig beskyttelse.
Vi har alle et ansvar
Vi mener vernet om privatlivets fred er noe vi alle bør kjempe for, ikke bare for oss selv, men for alle mennesker. Det kan virke uskyldig om vi får noen upassende annonser i nyhetsfeeden i ny og ne, men bare tenk på hva som ligger bak. Det er ikke sikkert av den annonsen hadde vært så uskyldig om den traff en annen person eller var plassert i en helt feil kontekst.
I Kobler er vi genuint opptatt av å verne om menneskers rett til privatliv. Derfor gir vi markedsførerer en mulighet til å annonsere på en forsvarlig måte uten å forfølge sine potensielle kunder og uten at det går på bekostning av resultatet.
Vi har alle et ansvar!
Ønsker du å vite mer om personvern og bærekraft? Eller trenger inspirasjon og konkrete råd til hvordan du kan kommunisere bærekraft i din bedrift? Da bør du ikke gå glipp av årets bærekraftkonferanse - Green Camp!
Tid 28. April
Sted: Klingenberg kino i Oslo
Gå til programoversikt, foredragsholdere og påmelding!
Ønsker du å vite mer om kontekstuell annonsering?
Kontakt oss!
Vi matcher annonser til
rett kontekst
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med en av våre rådgivere.
- Senior Advisor
- livjorunn@kobler.no
- +47 982 03 172