Annonsører må finne en måte å nå gjennom med budskapet sitt i en situasjon der målgruppen gjerne vil og må prioritere hardere enn før. Les videre for å sikre deg Koblers tips for markedsføring i økonomiske nedgangstider.
Bruk markedsbudsjettet effektivt
For mange annonsører blir det i strammere tider spesielt viktig å ikke kaste bort markedsbudsjettet på ineffektive eksponeringer. Dette kan Koblers rådgivere hjelpe deg med.
Mens cookiedøden svekker effekten av persondata i markedsføring, hjelper Koblers plattform deg å nå forbrukere som er interessert i budskapet ditt. Treffer du forbrukeren i riktig modus er veien til kjøpsintensjon kortere. Budskapet ditt blir ikke bare støy for en målgruppe som ikke er mottakelig eller interessert. Så mange som 25 prosent flere opplever at de er i målgruppen når de får en annonse presentert kontekstuelt1.
Koblers plattform er dessuten helt transparent og gir deg som annonsør full kontroll. Du ser på forhånd hvilke artikler som vil være relevante for kampanjen. Når kampanjen kjører, vil du til enhver tid se alle artiklene annonsene dine har blitt vist på. Dette selvfølgelig i kombinasjon med antall klikk, visninger og mediespend. Slik kan du som annonsør kjenne deg trygg på at markedsføringsmidlene treffer presist og skaper verdi for selskapet ditt.
Invester i merkevaren og i den lojale kundebasen
I økonomiske nedgangstider kan det være fristende å prioritere konverteringer og aktiviteter som gir slag på kassa øyeblikkelig. Vi vil likevel oppfordre til å ikke glemme merkevaren i jakten på salg. En sterk merkevare skaper lojale kunder og gir billigere annonsering på sikt. I mange tilfeller er det dessuten mer kostnadseffektivt å holde på kunder enn å skaffe nye. Plei merkevarens lojale kundebase og gi dem relevant innhold og tilbud som de kan ha glede og nytte av i en utfordrende tid.
Med hensyn til å knytte sterke, langvarige bånd til nye og eksisterende kunder er kontekstuell markedsføring nyttig. Mens datadrevet annonsering ofte irriterer og kan gi forbrukeren et negativt bilde av annonsøren2, svarer hele 33 prosent flere at de blir mer positive til annonsøren når reklamen plasseres i kontekst3.
Styr unna negative nyhetssaker – eller bruk dem som en reason to speak
I økonomiske nedgangstider domineres nyhetsbildet av negative saker, og nye ord som beskriver en vanskelig situasjon eller fenomen dukker opp hele tiden. Nyfattig, krympflasjon, apekopper og kraken er alle eksempler på ord som får mye oppmerksomhet i mediene. Annonsører bør være oppmerksomme på hvordan den negative mediedekningen kan spenne bein på markedsføringens budskap. I Koblers plattform oppdateres sensitivitetsfilteret umiddelbart når det kommer nye ord man ikke ønsker å assosiere merkevaren med. Koblers rådgivere kan hjelpe deg til å styre unna negative nyhetsartikler eller bruke dem på en måte som støtter budskapet ditt.
Forbrukerrådet er et godt eksempel på en annonsør som har lyktes med sistnevnte. Med hjelp fra Kobler bruker de nyhetssaker om høye strømpriser til å opplyse forbrukere om muligheten for å sammenligne priser fra forskjellige strømleverandører på sine nettsider.
Tilsvarende har Kobler hjulpet utfordrere innen bank og finans med å tilby lave boliglånsrenter til lesere av nyhetssaker om eksplosjon i rentehevinger. På samme måte har annonsører innen dagligvarebransjen brukt Koblers plattform til å informere om pristak på populære matvarer på nyhetssaker om prisøkning på dagligvarer.
Telecomutfordreren ICE bruker saker om høye dagligvarepriser til å minne forbrukerne på at de kan spare penger på mobilabonnement.
Avslutningsvis vil vi gjerne dele de oppmuntrende resultatene fra Anfos ferskeste måling4 som antyder en svak optimisme i bransjen. Målingen viser at mange annonsører ser lysere på fremtiden nå enn de gjorde for noen måneder siden. Mens organisasjonens måling i august viste at 84 prosent fryktet en forverring i norsk økonomi de neste 12 månedene, tror 62 prosent det samme nå i januar. Tilsvarende tror nå 23 prosent på en bedring i norsk økonomi, mot 5 prosent i august. Den samme utviklingen gjelder for forventninger til økonomien til egen bedrift.
Uansett hva fremtiden bringer, stiller bedriften din sterkere med gode markedsføringsvalg. Vi vil gjerne bistå med vår erfaring og skreddersydde løsning for kontekstuell markedsføring.
Kilder:
1) Undersøkelse av YouGov og Annonsørforeningen på oppdrag fra Kobler
2) Universitetet i Sørøst-Norge, 2022
3) Undersøkelse av YouGov og Annonsørforeningen på oppdrag fra Kobler
4) Anfo, 2023
Ønsker du å vite mer om kontekstuell markedsføring?
Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!
Vi matcher annonser til
rett kontekst
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med en av våre rådgivere.
- Senior Advisor
- livjorunn@kobler.no
- +47 982 03 172