Bettina Nyquist Sommerfelt hilser oss gjennom skjermen fra kontoret til arbeidsgiveren Flokk media på Vinderen. Det er førjulstid og Bettina gleder seg til å senke farten i ferien, hygge seg med familien og koble av med gode filmer og skiturer. Men før den tid skal julekampanjer følges opp og medieplaner for nyåret i havn. Kobler har tatt en prat med Bettina om hvorfor hun vil teste mer kontekstuell annonsering fremover, hva hun mener kjennetegner en vellykket kampanje og hennes beste tips for annonsører i 2023.
– Hva kjennetegner denne tiden av året for deg?
– Denne perioden er travel med forhandlinger og planlegging for neste år. Nå evaluerer vi året som har gått og tar med oss denne innsikten i strategien vi legger sammen for neste år. Vi ser stor verdi i grundige forberedelser til året som kommer.
– I tillegg til travle dager på jobb er det også mye hyggelig sosialt som skjer. Jeg gleder meg til julebord med jobben og flere julelunsjer og middager med kunder og medier. Kontoret er pyntet til jul og vi unner oss litt bakst mellom slagene.
– Nå som vi er inne i årets siste måned, passer det med et tilbakeblikk. Kan du nevne en kampanje som har imponert deg i 2022?
– Jeg synes kontekst er spennende og vil gjerne trekke frem kunden vår BMW som jeg synes bruker dette på en kreativ og litt annerledes måte. BMW er stolt sponsor av skiskytterne. Ved å bygge segmenter og jobbe med nøkkelord tilknyttet sport, har BMWs annonser truffet relevante målgrupper og bygget videre på assosiasjonen til sport. Å jobbe med kontekst åpner for mange spennende assosiasjoner. Man er ikke begrenset til egen kategori!
– Ser du noen fellestrekk hos annonsører eller kampanjer der kontekstuell annonsering passer spesielt godt?
– Jeg tror kontekstuell annonsering passer for mange annonsører. Konteksten og miljøet bidrar til at annonsen blir lagt merke til i et støyende mediebilde - en effekt som er nyttig for mange. Det er mye snakk om kontekst for tiden, både hos mediebyråene, mediene og hos annonsørene. I Flokk media ønsker vi å utforske muligheten enda mer fremover og finne frem til den beste måten å bygge kontekst og segment på for hver kunde. Derfor har vi med kontekstuell annonsering i flere strategier for 2023, og anbefaler kunder å teste det ut som del av mediemiksen. Vi opplever at mange kunder er nysgjerrige på det. Kontekst egner seg for eksempel godt for en always on-strategi der vi tilpasser nøkkelord og budskaper etter sesong. Slik får annonsøren kontinuerlig tilstedeværelse i relevante kontekster gjennom året.
– Samarbeidet med Kobler har gitt oss et godt grunnlag for å jobbe mer med kontekstuell annonsering. Kobler er opptatt av å se det større bildet, og ikke bare den enkelte aktiviteten. De søker å forstå kundene og vite hva som er deres mål på sikt. Det gjør det enklere å inkludere kontekstuell annonsering som del av mediemiksen.
– Hva er en vellykket kampanje for deg?
– Det er flere ting som spiller inn på hva som gjør en kampanje vellykket i mine øyne, og det varierer naturligvis avhengig av hva målene er. De digitale målene og resultatene gir en rask indikasjon på effekten av kampanjen. Men det er ikke bare visninger og CTR som definerer hva som er en vellykket kampanje. Videre er kundens opplevelse viktig. Det kan være trafikk til nettside eller butikk, salg, kjennskap og tilbakemelding fra kunder. I Flokk media er vi opptatt av gode og langsiktige samarbeid. Det gir gode forutsetninger for å teste og lære og optimalisere annonseringen i dag og fremover for å skape varig vekst. For å få til det er det viktig med god kommunikasjon gjennom prosessen. Slik jeg ser det gir en vellykket prosess både kunden og meg glede og inspirerer oss til å sette i gang på nytt og gjøre det enda bedre neste gang.
– Nevn tre ting som blir viktig for å lykkes med annonsering det neste året.
– Her kommer vi ikke unna den varslede cookiedøden. Alle som er avhengig av å markedsføre produkter og tjenester må rigge seg for en fremtid uten cookies. Her ser jeg noen viktige steg som kan tas. For det første må selskaper samle inn egne data på en sikker og trygg måte slik at de kan bruke den videre. Vi ser at selskaper som Meta og TikTok ser på løsninger der man kan bruke førstepartsdata inn i annonseringen. Videre vil man måtte se på andre alternativer når det kommer til målretting og se på annonseløsninger uten bruk av persondata.
– Vi har sett lenge at kreativitet og innhold er viktig, og jeg mener det bare blir viktigere fremover for å nå igjennom støyen og frem til mottakeren. Det holder ikke å ha et stort budsjett til spredning. Tenk kreativitet og kvalitet i alle ledd, fra ide til produksjon og uttak.
– Til slutt vil jeg oppfordre annonsører til å være fleksible i kjøpene sine. Et kampanjeløp er en utmerket anledning til å teste og lære og ta med seg verdifull innsikt til neste kampanje. Med god oppfølging underveis i kampanjen kan vi dessuten justere på budskap og målretting for å sørge for mest mulig effektiv og treffsikker annonsering. Vel så viktig er kampanjemåling og evaluering i etterkant. Vi mener det er viktig å ikke kun se på de digitale resultatene, men også de langsiktige målene, som kjennskap og preferanse. Merkevarebygging tar tid, men lønner seg i lengden, avslutter Bettina.
Ønsker du å vite mer om kontekstuell markedsføring?
Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat!
Vi matcher annonser til
rett kontekst
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med en av våre rådgivere.
- Head of Partnership
- kjellove@kobler.no
- +47 930 30 369
- Senior Advisor
- livjorunn@kobler.no
- +47 982 03 172