Fem år har gått siden GDPR trådte i kraft i Europa. Omstillingen var stor for de fleste selskaper som tidligere hadde et avslappet forhold til personvernsopplysninger. Det tok ikke lang tid før de første bøtene ble delt ut. I 2023, jubileumsåret for GDPR, er det bøtelagt rekordstore summer for brudd på regelverket. Senest 22. mai ble selskapet bak Facebook, Meta, ilagt en rekordbot for nok et brudd på personvernforordningen.
Det er ikke lett å se skogen for bare trær i en heldigital hverdag. Umiddelbar tilgang til informasjon, underholdning, tidsbesparelser og muligheten til å ha kontakt med andre mennesker er totalt sett positivt. Likevel er det en pris å betale. Hver dag legger vi igjen digitale fotspor som de store teknologiselskaper fanger opp, prosesserer og selger videre. Informasjon som atferd på nett, alder, geografi, utdanning (eller mangel på det), seksuell legning og etnisitet selges for bruk til annonsering.
Det er ikke bare i markedsføring av produkter og tjenester at vår personlige informasjon blir misbrukt. De seneste årene har vi sett flere eksempler på hvordan politiske partier og kandidater har brukt informasjon for å gi ulike budskap til bestemte grupper. Cambridge Analytica-skandalen er et godt eksempel, hvor det kom frem at over 50 millioner Facebook-profiler ble misbrukt i forsøk på å påvirke amerikanske valg. Det har vist seg å være et svært effektivt verktøy for å spre informasjon, og ikke minst skape ytterligere polarisering.
Situasjonen er ikke bedre i Europa. Tekgigantene har gjennom flere år brukt maskinlæring for å finne mønstre i adferden vår uten å ta hensyn til personvernregler eller risikere tilsyn. Det blir misbrukt politiske organisasjoner i et forsøk på å påvirke sårbare grupper ved valg. Europaparlamentet har foreslått å stramme inn på reglene for målretting av politiske reklame ved å forby bruk av all data som er basert på sporing av individer. Rådet for den europeiske union forsøker ikke bare å stoppe forslaget, men også å lette allerede vedtatte regler. Resultatet vil være at det blir enklere for politiske partier å misbruke sensitiv personlig data om oss.
Gode demokratier er avhengige av god informasjon. Derfor er det helt avgjørende at vi har et regelverk og personvern som respekterer ordets makt. I Kobler arbeider vi hver dag for å tilby kundene våre et personvernvennlig og bedre alternativ for å nå mottakere. Derfor mener vi fremtiden er og blir kontekstuell.
Vi gratulerer GDPR-regelverket med en velfortjent 5-årsdag, og håper på at arbeidet om et bedre personvern fortsetter også de neste fem årene.
Vi bryr
oss om
personvern!
Ta kontakt om du har spørsmål!