Forsterk medieplanen med kontekstuell annonsering
Sommeren er over. En travel høst ligger foran oss! Det er på høy tid å skru opp tempoet, skjerpe blikket og spisse verktøyene! Med bare noen enkle grep kan du sørge for en knallsterk medieplan du garantert vil lykkes med. Vi forteller deg hvordan!
Det er ikke alltid like lett å vite nøyaktig hvor og når annonsene treffer målgruppen. Med tradisjonell adferdstyrt annonsering er det faktisk sjelden du har full kontroll på annonseplasseringen, spesielt nå som under halvparten av de norske brukerne kan spores.
Men, fortvil ikke. Vi skal fortelle deg hvordan du kan få en bekymringsløs høst :)
Ja, vi elsker kontekst!
I Kobler elsker vi å se annonsører som kreativt utformer sine kampanjer og bruker nyhetsbilde til sin fordel. Annonser plassert i kontekst som forsterker og flyter i ett med innholdet, er for oss selve oppskriften på suksess. Og det er ikke bare vi som elsker god kontekst! Faktisk viser det seg at annonser plassert kontekstuelt er 29% bedre likt av leseren og hele 25% fler ønsker å innhente mer informasjon! Dette viser en undersøkelse utført av YouGov i samarbeid med ANFO og Kobler.
Kontekstuelt i mediemiksen
Kontekstuell markedsføring passer like godt uansett om du planlegger en branding kampanje eller en taktisk salgsutløsende kampanje. Uansett mål, skal du være trygg på at du alltid når målgruppen din. Annonser plassert kontekstuelt, knyttes mot relevante artikler som igjen blir lest av målgruppen i rett modus. Spørsmålet er bare hvordan og til hvilken tid!
La oss ta en nærmere titt på de ulike metodene!
Bredde for branding, forsterkning for taktisk
La oss se på hvorfor kontekstuelt spiller en viktig rolle når du skal nå frem med din kampanje til sluttkunden.
Branding kampanjer
Skal du kjøre en branding kampanje, vil vi påstå det ikke finnes et bedre alternativ enn kontekstuell annonsering! Ved å annonsere kontekstuelt, styrer du annonsene dine direkte inn på relevante artikler, da når du ikke bare den spesifikke målgruppen, du når også alle som er interessert i det aktuelle tema som du har valgt å knyttet annonsene dine til.
Se for deg den tradisjonelle salgstrakten. I den øverste delen av trakten, finner vi hele målgruppen. Ved å bredde kampanjen kontekstuelt i dette første stadiet, treffer du ikke bare potensielle sluttkunder, du treffer også en annen viktig målgruppe, nemlig “eksperten”. Ettersom kontekstuell markedsføring er basert på brukers interesse, unngår du i tillegg å bruke opp budsjettet ditt på annonsevisninger som ikke treffer.
Annonser plassert i kontekst gir økt effekt av hver eneste eksponering:
18% flere husker annonsen
24% flere opplever annonsen som troverdig
17% flere husker annonsør
La oss ta et eksempel:
Meny, skal i gang med sin høstmat kampanje. De ønsker å treffe flest mulig nordmenn, men i tillegg trenger de å nå matentusiastene (eksperten). For det er nettopp matentusiastene som i neste middagsselskap har mest troverdighet når de forteller at de kommer til å bestille lammekjøttet fra Meny. Det er de som vil ha den avgjørende rollen og som du som annonsør trenger å «få med på laget ditt» slik at de kan fronte, verifisere og anbefale produktet ditt til sluttkunden.
Med andre ord er det to grupper du bør konsentrere deg om i dette første steget; sluttkunden og ekspertene.
Taktiske kampanjer
Er det en taktisk kampanje du skal kjøre, bør kontekstuell annonsering uten tvil være din aktivering kanal nr. 1! For visste du at ved å benytte kontekstuell annonsering til en taktisk kampanje kan du oppnå dobbelt så høy viewability?
Sammenlignet med adferdstyrt annonsering gir kontekstuell annonsering:
50% bedre viewbility
Dobbelt så mange klikk på annonsen
Dobbelt så mange sidevisninger
6X høyre konverterings prosent
Halvering av bounce
Taktiske kampanjer hører til den midtre delen av kjøpstrakten, hvor vi finner det vi kaller «vurderingsfasen». En viktig fase som byr på store påvirkningsmuligheter for deg som annonsør. Dette fordi vi vet at personer i denne fasen er interessert, men de har fortsatt ikke tatt den endelige beslutningen. Det er i “vurderingsfasen” de aktivt søker etter informasjon, både ved å lese seg opp på tema, i tillegg til å ta en avsjekk med “eksperten”.
Denne fasen er derfor helt avgjørende om du skal lykkes! Du trenger være tilstede i det øyeblikket det leses om produktet, slik at du kan spre kunnskap og ikke minst forsterke inntrykket. Sørg her for å sette to streker under svaret for eksperten, slik at du har denne viktig gruppen med på laget når vi nå nærmer oss oppløpet for å lande selve salget.
Her er et eksempel:
Det er vinter og du skal i gang med en kampanje for snøfresere.
Store mengder med snø har falt ned over hele østlandet og fører til stengte butikker. Det store snøfallet vil garantert være noe det blir skrevet mye om og som du bør benytte til din fordel. Ved å plassere dine annonser på de artiklene hvor det skrives om snøfallet, har du som selger mulighet til å lære opp leseren i hva de bør tenke på når de skal kjøpe en freser. Er du så heldig å ha snøfreser på lager og kan gi rask levering over hele landet, ja da er det en perfekt mulighet til å fortelle om nettopp det!
Ikke bare vil det treffe målgruppen din, men det vil også kunne være med på å påvirke ekspertgruppen, slik at de kan gi sin anbefaling videre.
Beslutningsfasen
Vi er kommet til veis ende og helt frem til nederste del av salgstrakten; “beslutningsfasen”. De som befinner seg her, har allerede bestemt seg for å kjøpe. Det som nå gjenstår er at de velger ditt produkt!
I dette siste stadiet er gjerne pris, kvalitet og leveringstid viktig for kunden. Men ved at du i de forrige stegene av salgstrakten har vært godt synlig, gitt opplæring og informasjon til rett tid og sted, har du nå et stort fortrinn og lagt et godt grunnlag, til tross for at du kanskje ikke kan konkurrere på pris. Du har skapt en troverdighet både blant målgruppen og ekspertgruppen, som ofte er helt avgjørende for sluttresultatet.
Sørg derfor for å være godt tilgjengelig ved for eksempel søk, så kundene lett finner deg når de er klare for å gjennomføre selve kjøpet.
Visste du at…
Kontekstuell annonsering egner seg godt til å optimalisere KPI-er i en performance kampanje: Da kan du for eksempel fokusere på parametre som økt viewbility, CTR, og COV.
“Forsikringseksapet IF erfarte at 90% av nye kunder som ble rekruttert gjennom kontekstuell annonsering konverterte etter eksponeringen gjennom søkemotorer, prisammenligningstjenester eller direkte besøk til nettsiden”
Kontekstuell markedsføring ivaretar personvernet
Etter en tid med sterk adferdstyrt annonsering, med tidvis ubehagelig forfølgelse og bombardering av reklame, har myndighetene endelig tatt ansvar! En langt strengere GDPR lovgivning er blitt innført, utfasing av tredjepartsdata er godt i gang og fokuset hos annonsører og mediebyråer er drastisk endret.
Vi som markedsførere er selvsagt opptatt av å følge regelverket. Vel, ikke alle, men det sørger myndighetene for at man betaler dyrt for! I tillegg til gjeldende lover og regler, er vi generelt sett blitt mer opptatt av hvordan vår egen merkevare oppleves, samtidig ønsker vi ikke å miste muligheten til å kunne markedsføre med høy presisjon. Ingen grunn til bekymring, alt dette er mulig om du markedsfører kontekstuelt. Da målretter du annonsen din direkte inn på relevant artikkel og sørger for å være tilstede og ikke minst svært synlig i det din målgruppe er i modus og leser om det aktuelle tema. Så da er det bare å senke skuldrene og slappe helt av, for alt dette skjer helt uten bruk av persondata!
Dette kaller vi intelligent markedsføring, eller rettere sagt; kontekstuell markedsføring!
Dersom du som annonsør eller mediebyrå enda ikke har annonsert kontekstuelt, er nå tiden inne for å ta en grundig vurdering om kontekstuell markedsføring bør være med i din mediemiks.
Visste du at...
Kontekstuell annonsering er et fullverdig alternativ til vanlig atferdsbasert markedsføring. Til forskjell fra programmatisk, som i stor grad benytter seg av persondata, er kontekstuell annonsering helt uten bruk av persondata.
Få tilgang til over 60 nettaviser!
Kobler-plattformen gir deg enkel tilgang til å levere effektive kontekstuelle kampanjer for store og små annonsører innenfor alle bransjer. Gjennom Kobler kan du nå ut til lesere av over 60 nettaviser på tvers av Aller, Schibsted, Amedia og Egmont. Ja, så fort noen leser en artikkel om sport i Nettavisen, økonomi på DN eller pc på DinSide, er du der med en relevant annonse som treffer på konteksten og trigger kjøpelysten. Sånn er det, vi kobler budskap med mennesker. Det blir det god effekt av.
Visste du at...
Kobler er den eneste kontekstuelle plattformen som har tilgang til alle norske medier, også de bak betalingsmurer.
Kobler er den eneste annonseplattformen som viser i sanntid hvor alle annonsene til enhver tid vises. Det gjør det mulig å optimalisere kampanjen underveis slik at den i størst mulig grad treffer det innholdet som forsterker annonsebudskapet. Det løser også den største hodepinen for kjøpere av kontekstuell annonsering – nemlig å vite hva man egentlig kjøper. Der man i andre plattformer velger innholdskategorier uten å vite hvilket innhold som klassifiseres under disse, får man i Kobler-plattformen full oversikt også før kampanjen startes. Dermed får kampanjen det beste utgangspunktet for å lykkes.
Hver uke får sender vi deg i tillegg skjermdumper så du selv kan se nøyaktig hvordan og hvor annonsene dine treffer!
Hvordan er din markedsføring?
Hvordan står det til med markedsføringen din? Er den litt nærgående og plagsom? Litt slitsom, kanskje? Dukker den opp i flater og miljøer som ikke umiddelbart støtter opp under merkevaren? Kanskje du heller skulle tenke på å være en vennlig og høyrelevant påminnelse når målgruppa er i modus for ditt budskap? Kanskje det er på tide å utforske kontekstuell? Spør du oss, sier vi at svaret gir seg selv.
Vi vil lage case med deg og din merkevare!
Kjære mediebyrå (og kunde). Vi ønsker at enda flere skal få se konkrete eksempler på hvor bra Kobler leverer i mediemiksen. For å få til det trenger vi hjelp fra dere til å lage gode og informative caser som dokumenterer effekten. Ta kontakt med oss hvis dere er interessert i å lage dette. Det vil åpenbart styrke både kundeforholdet, merkevaren og være til god læring for alle parter.
Interessert?
Kobler matcher
innhold med
budskap
Har du spørsmål eller lurer på hvordan du kan ta i bruk kontekstuell markedsføring? Ta kontakt med oss.
- Nordic Key Account Manager
- josefine@kobler.no
- +47 934 56 430