Merkevaresikkerhet. Tatt på alvor.

Merkevarebygging er en langsiktig prosess. Millioner av kroner plasseres slik at man over tid bygger en sterk og godt likt merkevare, og så kan mye rives ned på et blunk. Sånn har det for så vidt alltid vært. På nitti-tallet spekulerte man på om et anerkjent bilmerke ville rulle utforbakke da det stadig oftere ble asso-siert med kriminelle gjenger i Oslo. Når drapsmistenkte Kristin Kirkemo ble avbildet i en hvitstripet treningsdress i vår største avis, var det kanskje ikke verdens beste dag for Adidas. Brand safety er et stort og sammensatt tema, og i den digitale tidsalderen kreves smartere valg enn noensinne.

Konteksten kan bli feil

Se på eksemplene over. En helt triviell annonse for barberhøvel kan komme ganske makabert ut. Det støtter ikke akkkurat IKEAs troverdighet å hevde at «god design er mer enn det du ser» når konteksten er at de tilbakekaller stoler. Hva som skal til for å ivareta sikkerheten til hver annonsør, kan virke ganske uoversiktig. At det er helt vill vest der ute, av publikasjoner, vinklinger, meninger, holdninger og saker, vet folk som med programmatisk reklame har havnet på helt feil sted, til helt feil tid.

Whitelisting

Noen snakker om whitelisting, altså at annonsøren på forhånd godkjenner hvilke nettsider og nettaviser som de tillater å kjøpe reklame på. Men er whitelisting nok? Er merkevaren i gode hender hvis du ikke har fulgt godt nok med i den teknologiske timen?

Vi kjenner mange eksempler på budskap som kommer ganske uheldig ut, selv på rederlige plattformer. Billige grillpølser. Visuelt løftet frem med tøft design og flammer, annonsert rett over en toppsak om at flere hundre smågris tragisk nok brenner inne.

Eller finansaktører som reklamerer for forbukslån, ved siden av en sak om personlig konkurs. I den programmatiske annonseverdenen kan merkevarer forbli uvitende om hvor de havner, og hvilken skade det umerkelig gjør.

Derfor gjør vi det annerledes. Vi har en særegen løsning som sikrer at omgivelsene du plasserer budskapet i, faktisk løfter verdien av reklamevisningen. Det redaksjonelle innholdet gir en relevant og støttende ramme. Med Kobler kan du føle deg trygg. For den digitale markedsføringen, får vi vel poengtere. For om B-gjengen satser på el-bil, er det lite vi kan gjøre med det.

Hva Brand Safety er kontekstuelt