Det finnes en del annonsører som tenker veldig lurt. Nå er ikke vi upartiske i saken, for det handler så klart om mennesker vi kjenner, og som legger igjen litt av markedsbudsjettet sitt hos oss. Men det har vist seg å være smart. Ja, smartere enn vi selv kunne forutse, må vi innrømme. For selv dårlige nyheter kan ha uutnyttet potensiale. Ikke det at vi liker dårlige nyheter, ingen gjør det, men enhver katastrofe har også en mulighet. Et øyeblikksbilde som roper på reaksjon. Som gir handlingsrom. Endringsvilje. Etterpåklokskap. Et ønske om å kunne forebygge. Forsikringsselskapet IF er én av dem som benytter Kobler. De er jevnlig tilstede med tilbud og produkter, og annonserer for eksempel for datasikkerhet. Annonsene ligger klare, og vises sammen med relevant redaksjonelt innhold.

Men hva skjer den 19. mars? Hvilken betydning har en dato for IF? Det er den dagen da Hydro blir hacket. Da går annonsene deres fra å være relevante, til å bli hyperelevante, og budskapet treffer klokkerent. IF trenger bare øke budsjettet for perioden som gir størst effekt.

Det samme gjelder Regnskogfondet. De annonserer jevnt og trutt til støtte for en god sak, og er tilstede når det skrives om regnskogen. For det skrives alltid noe. Det er ikke lett for dem å rekruttere faddere, uten at folks oppmerksomhet allerede fins rundt deres sak. Så hva skjer når Amazonas brenner? Når verdens lunger går opp i flammer, og Frankrikes president twitrer bekymring og skrekk? Da kan Regnskogsfondet sammen med Kobler sørge for en økning i folk som bryr seg. Volumet eksploderer.

Ingen vil at noen skal hackes eller at noe skal gå opp i brann, men som annonsør vil man i hvert fall at et verdifullt budskap skal føre til handling, og at handling skal sørge for bedring. For hjemme-pcen, regnskogen eller noe annet. Uansett hva budskapet ditt er, kan en stødig avtale med Kobler gi en uventet mulighet til verdifull respons når du er umiddelbart og øyeblikkelig tilstede. Ønsker du gedigen oppmerksomhet en helt vilkårlig dag, så vær der før muligheten byr seg.